Goed werk: goed voor alles

Analyse van het WRR-rapport ‘Het betere Werk’

Een verbeterde kwaliteit van werk is goed voor de mensen, de samenleving en de economie. Het betere werk, kortom, moet worden bevorderd voor iedereen en door iedereen. Dit is de conclusie van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in hun rapport Het betere Werk’’ dat in januari 2020 is gepubliceerd. Interessant is dat de WRR een soort definitie geeft van het begrip ‘goed werk’. Goed werk gaat vooral om het hebben van grip:

  • grip op geld (het hebben van voldoende inkomen);
  • grip op het werk (het hebben van voldoende autonomie en inzet van de juiste capaciteiten); en
  • grip op het leven (een goede balans tussen werk en privé).

Hiervoor doet de WRR een aantal aanbevelingen:

Grip op geld

  • Voorkom oneerlijke concurrentie tussen werkenden met verschillende contractvormen.
  • Ontwikkel een stelsel van contractneutrale basisverzekeringen en voorzieningen voor alle burgers, een stelsel dat past bij de nieuwe wereld van werk.
  • Vernieuw het actief arbeidsmarktbeleid, onder andere door meer aandacht voor persoonlijke begeleiding.
  • Geef mensen met een uitkering en weinig kans op de arbeidsmarkt een basisbaan.

Grip op het werk

  • Ontwikkel een programmatische aanpak voor goed werk binnen bedrijven en instellingen.
  • Versterk de positie van werkenden binnen arbeidsorganisaties.

Grip op het leven

  • Schep meer mogelijkheden om mensen de keuze te geven hoeveel uren ze willen werken, onder andere door goede kinderopvang en ouderenzorg te bieden en meer werken makkelijker afdwingbaar te maken.
  • Zorg voor langdurige, collectief betaalde verlofregelingen voor zorg en meer zeggenschap over arbeidstijden.

Goed werk

  • Maak de drie condities van goed werk en de verdeling hiervan over de bevolking tot basis van overheidsbeleid en volg deze in de Monitor Brede Welvaart.

Voor de uitvoerders van de Participatiewet is het concept van de basisbaan natuurlijk interessant. Een begrip dat al eerder door het CDA is geïntroduceerd, en dat helaas in dit rapport niet echt wordt uitgewerkt. De vraag is of de basisbaan wel voldoet aan de eigen definitie van goed werk. Goed werk veronderstelt ook voldoende inkomen, iets dat via de basisbaan niet gegarandeerd lijkt. Maatschappelijk is er dan ook kritiek op dit onderdeel, zeker als het als een verplichte vervanging van het recht op een uitkering zou uitwerken. Dan komt ook de vereiste autonomie in het werk onder druk te staan. Werk is geen plicht, maar een recht.
Probleemanalyse Nederlandse arbeidsmarkt
Dat neemt niet weg dat de WRR een goede probleemanalyse heeft geschreven over het functioneren van de Nederlandse arbeidsmarkt, met zinvolle aanbevelingen rondom oneerlijke concurrentie tussen werkenden met verschillende contractvormen. De WRR houdt ook een pleidooi voor extra inzet voor mensen zonder werk. Hier speelt wel het probleem van de daling van de participatiemiddelen van € 4.500 (2010) tot € 1.500 (2020) per bijstandsgerechtigde. Ik ben benieuwd naar de kabinetsreactie op dit rapport.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Een open deur naar bestaanszekerheid

In mijn vorige blog over bestaanszekerheid heb ik stilgestaan bij het goed faciliteren van mensen zodat zij duidelijkheid hebben over de financiële regelingen waar ze gebruik van kunnen maken. Weten wat mogelijk is, dat is echter pas de eerste stap. De volgende stap is zorgen dat zij gemakkelijk gebruik kunnen maken van die regelingen. Dat vraagt namelijk best wat van mensen. Gelukkig zit de Wet proactieve dienstverlening in de pijplijn en die kan hier een mooie bijdrage aan leveren. Tot die wet van kracht is kunnen we al heel wat stappen zetten.

Een praktische doener in het jeugdrecht: mr. Moniek Toonen-Hamerlinck

Hoe bepaal je welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor jeugdhulp? Wat valt wel of niet onder de Jeugdwet? En hoe beoordeel je de eigen kracht van ouders en jeugdigen? Dit zijn slechts enkele van de vragen die dagelijks binnenkomen bij de helpdesk van Inzicht Sociaal Domein.

Stimulansz Zomerschool 2025

Van 5 tot en met 26 juni 2025 organiseert Stimulansz de jaarlijkse online Zomerschool voor professionals in het sociaal domein. Met 7 praktijkgerichte webinars biedt deze editie een unieke kans om actuele ontwikkelingen te verkennen en praktische inzichten op te doen.