Rechten en plichten voor inwoners
Als gemeente moet u een inwoner wijzen op diens rechten en plichten onder de Participatiewet. Een korte uitleg:
Rechten van inwoners
Inwoners kunnen financiële hulp krijgen van de gemeente. Als het inkomen lager is dan de toepasselijke bijstandsnorm, is er recht op aanvulling vanuit de Participatiewet wanneer wordt voldaan aan de andere voorwaarden, zoals de vermogensgrens. Inwoners (ook niet-bijstandsgerechtigden) kunnen ook recht hebben op bijzondere bijstand en minimaregelingen. Hiervoor maakt de gemeente eigen beleid. De inkomenstoeslag is voor mensen die langdurig (meestal 3 jaar) moeten rondkomen van een laag inkomen. De Studietoeslag is een uitkering voor studenten die door een structurele medische beperking geen bijbaantje naast hun studie kunnen hebben. Bovendien heeft iedere inwoner recht op ondersteuning naar werk, ook als die niet bijstandsgerechtigd is.
Plichten van inwoners
Inwoners moeten ook voldoen aan strenge regels. Ze hebben een informatieplicht, een medewerkingsplicht en een sollicitatieplicht.
Informatieplicht
Een inwoner moet elke verandering waarvan die redelijkerwijs kan weten dat de verandering gevolgen kan hebben voor de hoogte van de bijstandsuitkering doorgeven aan de gemeente. Dit is de informatieplicht. Het is een objectieve verplichting: als een inwoner zich niet houdt aan de inlichtingenplicht, móet de gemeente de te veel versterkte bijstand terugvorderen. Verwijtbaarheid speelt geen rol.
Medewerkingsplicht
Een inwoner moet meewerken aan de uitvoering van de Participatiewet. Dit heet de medewerkingsplicht. Bijvoorbeeld als u als consulent vindt dat er een gesprek nodig is over het re-integratieplan. Of als u vindt dat onderzoek nodig is. Ook huisbezoek, mits dit redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van de wet. Aan de deur moet u dan uitleggen waarom u komt. En dat, als de inwoner niet meewerkt, dit gevolgen heeft voor de uitkering. Als u het recht zonder huisbezoek kunt vaststellen, moet u dat doen.
Belangrijk is dat u een onderzoek secuur uitvoert en de juiste informatie opvraagt. Uit jurisprudentie blijkt bijvoorbeeld dat bankafschriften opvragen niet valt onder de inlichtingenplicht, maar onder de medewerkingsplicht. In de juridische kennisbank Inzicht Sociaal Domein leest u meer over het verschil tussen de inlichtingenplicht en de medewerkingsplicht. En andere aandachtspunten bij het handhaven van plichten en sancties.
Sollicitatieplicht
De Participatiewet stelt dat in beginsel iedere bijstandsgerechtigde verplicht is te solliciteren. In sommige gevallen is ontheffing mogelijk. Bijvoorbeeld omdat de inwoner duurzaam of volledig arbeidsongeschikt is, mantelzorger is of als alleenstaande ouder de volledige zorg heeft voor 1 of meerdere kinderen. En zo zijn er nog meer situaties waarin u als gemeente ontheffing kunt geven.
Naar werk: duurzame uitstroom
Een groot verschil tussen de WW en de Participatiewet is, dat een inwoner bij de WW de eerste 6 maanden mag solliciteren op passend werk dat aansluit bij zijn opleiding en ervaring. In de Participatiewet gaat het om algemeen geaccepteerde arbeid. Een inwoner moet in principe al het werk accepteren. Beter is het te focussen op duurzame uitstroom. Dit betekent dat u als consulent samen met de inwoner op zoek gaat naar werk dat past bij de persoon, de interesses en de omstandigheden. Dit vergroot de kans op succes.
De 2-daagse basistraining Re-integratie in de Participatiewet is bedoeld voor wie al werkt op het gebied van re-integratie of zich wil verdiepen in de doelmatigheid van deze wet. Na de training weet u welke instrumenten er zijn en hoe u die effectief inzet voor een duurzame uitstroom.
Nog meer trainingen voor de Participatiewet
Stimulansz biedt nog veel meer trainingen en opleidingen op het gebied van de Participatiewet. Zoals de training Wegwijs in het sociaal domein, voor klantmanagers en consulenten. Na de training bent u goed op de hoogte van de verschillende domeinen binnen het sociaal domein: werk, inkomen, schuldhulp, Jeugdwet, Wmo en inburgering. U weet hoe u zorgt voor afstemming tussen de mensen die zijn betrokken zijn bij de hulpvrager. En u heeft een beeld van aanpalende domeinen.
In de training Vreemdelingen in de Participatiewet (2 dagdelen) leert u om te bepalen of mensen zonder Nederlandse nationaliteit wel of niet in aanmerking komen voor bijstand. Deze training is geschikt voor klantmanagers en consulenten inkomen, medewerkers bezwaar & beroep en kwaliteitsmedewerkers. En in de training Jobcarving en Jobcreation leert u hoe u een bestaande functie aanpast op een specifieke kandidaat én op het bedrijf.
Ontwikkelingen in wetgeving
Om integraal te werken, moeten de lijntjes tussen alle hulpverleners en medewerkers in het sociaal domein zo kort mogelijk zijn. Denk aan samenwerking met partners binnen en buiten de gemeente. Denk ook aan nieuwe regelgeving. Zoals de Participatiewet in balans, die per 1 januari 2025 moet ingaan. Hierin staan eenvoud, uitvoerbaarheid en de menselijke maat centraal. Hardheden in de huidige wet worden weggenomen, door mensen centraal te stellen en uit te gaan van vertrouwen.
Met de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) moet informatiedeling makkelijker worden. De beoogde datum van inwerkingtreding, 1 juli 2024, wordt waarschijnlijk niet gehaald. De Wet versterking waarborgfunctie is een vernieuwing van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hierin komt onder meer het dienstbaarheidsbeginsel: de overheid is dienend aan de inwoner. Als deze vernieuwing erdoor is, moeten gemeenten een besluit zo communiceren dat de inwoner die ook goed begrijpt.
Alle ontwikkelingen staan in de kennisbank Inzicht Sociaal Domein.