Begrafenispolis contant maken bij schuldhulpverlening?

Bij de helpdesk van Stimulansz komen wekelijks veel vragen binnen van beleidsinhoudelijke of juridische aard over schuldhulpverlening. Deze week geeft expert Corinne Berhitu antwoord op een vraag over het contant maken van een begrafenispolis.

Vraag

Een ouder echtpaar (70 en 65 jaar oud) komt in aanmerking voor schuldhulpverlening. Alles wat vermogenswaarde heeft, moet contant worden gemaakt om de schuld te doen verminderen. Het echtpaar heeft een begrafenispolis. Moeten we deze contant maken? Welke afwegingen kunnen we maken?

Antwoord

De begrafenisverzekering kan een verzekering in natura zijn of een verzekering waarbij je vermogen opbouwt (soort levensverzekering).
Bij een verzekering in natura bouwt de verzekerde geen vermogen op, die kan de klant dus niet afkopen. Maar de klant kan deze verzekering  wel premievrij maken. De kosten van de premie drukken dan niet meer op het bestedingsbudget.
Het afkopen van een verzekering waarbij vermogen wordt opgebouwd, kent twee nadelen:

  • Er zitten fiscale consequenties aan. De klant moet er meestal belasting over betalen.
  • De klant moet er vaak een boete over betalen.

In de geschetste situatie zal premievrij maken een betere keuze zijn.
De kosten van een uitvaart zijn bovendien een kostenpost voor de nabestaanden, niet voor de overledene zelf. Het is hier natuurlijk wel een lastige situatie dat het om een echtpaar gaat. Als één van beiden eerder overlijdt, moet de ander dus die kosten dragen. En dat gaat niet, dus dan moet de gemeente bijzondere bijstand betalen. Daarmee draait de gemeente straks op voor de schulden van dit echtpaar en dat geeft natuurlijk een wonderlijke situatie.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Mr. Corinne Berhitu helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Fris en fruitig in roerige tijden: Kan dat?

In mijn vorige column stelde ik de vraag of je politiek onafhankelijk kan zijn in roerige tijden. De vervolgvraag is hoe je zelf fris en fruitig blijft in roerige tijden. De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) luidt de noodklok en stelt dat we in een ‘hypernerveuze samenleving’ leven en adviseert om op de rem te trappen.

Evert Jan Slootweg nieuw lid Raad van Toezicht Stimulansz

Evert Jan Slootweg is voorgedragen als lid van de Raad van Toezicht van Stimulansz. Hij neemt de portefeuille Financiën en risicomanagement op zich. Slootweg is wethouder van de gemeente West Maas en Waal. Eerder was hij procesmanager bij Divosa, Tweede Kamerlid voor het CDA en strategisch adviseur. Over zijn motivatie, zijn ambities en de ideale gemeente.

Een klant wil het gesprek opnemen; kan een klantmanager dit weigeren?

Het verzoek van een inwoner om een geluidsopname te maken, moet een klantmanager in beginsel inwilligen. Dit is alleen anders als er zwaarwegende redenen zijn om opname te verbieden. Bijvoorbeeld als er zeer gevoelige informatie wordt gedeeld.