De menselijke maat

De menselijke maat

Mensen met schulden komen door de overheid vaak dieper in de problemen. Dit was – alweer – de schokkende conclusie van de Nationale Ombudsman in zijn nieuwe rapport. De problemen zijn al jarenlang bekend. Onze systemen waarin mensen met schulden bediend worden zijn te ingewikkeld, moeilijk toegankelijk, onbegrijpelijk, niet op elkaar afgestemd, geen maatwerk en mensen worden niet ‘behoorlijk’ behandeld. Dat is geen malse kritiek. Het naarste van alles is natuurlijk dat de mensen die het betreft daar het meest van te lijden hebben.

Systemen aanpassen duurt lang

Het streven is dat onze systemen passende voorzieningen bieden waar de burger behoefte aan heeft. Zodat het voor die burger een logische weg is om hulp en ondersteuning te vragen en te krijgen. Dat begint bij een laagdrempelige toegang en bij dienstverlening die mensen de weg uit de problemen wijst. De moeizame weg om de systemen adequaat te laten werken is ook voor dienstverleners een hele opgave. Daar wordt echt hard aan gewerkt, maar voordat het allemaal geregeld is, zijn we jaren verder.

Ken je klant

Toch is er één aspect dat een wereld van verschil maakt en dat u vandaag al kunt inzetten: de menselijke maat! Cliënten geven aan wat hen de meeste steun geeft: het gevoel dat iemand luistert en naast je staat om mee te helpen jouw problemen op te lossen. Dat gaat niet om meehuilen, maar wel om snappen hoe shit de situatie van mensen is en hoe weinig grip iemand nog op het leven heeft. Om goed te kunnen aansluiten bij klanten is het noodzakelijk te begrijpen wat mensen in armoede meemaken en hoe ze hun situatie beleven. Want daar zit de crux, ken je klant! Herken algemene armoedemechanismen en overlevingspatronen. En hoe verschillend die kunnen zijn: de ene arme is de andere niet.
In de training Armoede ontrafeld staan we stil bij overlevingsgedrag van mensen in armoede en schulden, de achtergronden daarvan en leren we deze patronen te herkennen. Naast het inzoomen op de (be)leefwereld van mensen wordt ook aandacht besteed aan het praktisch toepassen van die inzichten voor de dienstverlening in de systeemwereld. (Zelfs zeer ervaren dienstverleners vinden deze training leerzaam en zeer informatief).

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Wilma Kuiper helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Pw in balans: In welke situaties gaan gemeenten met terugwerkende kracht bijstand verlenen?

Een van de wijzigingen door Pw in balans wordt het nieuwe artikel 44 lid 5 Pw. Hierdoor kan de gemeente vanaf 3 maanden voor de meldingsdatum bijstand verlenen als individuele omstandigheden dat noodzakelijk maken.

Toolkit + handreiking: Participatiewet in balans

Niet de regels, maar de mens centraal. Menselijke maat, vertrouwen en eenvoud, dat zijn de uitgangspunten van het wetsvoorstel Participatiewet in balans. Met 23 wetswijzigingen worden concrete stappen gezet om de door uitkeringsgerechtigden én uitvoerenden ervaren hardheden weg te nemen, de rechtszekerheid van uitkeringsgerechtigden te vergroten en de professionals voldoende ruimte te geven om hen daarbij te helpen.

Tillift voor inwoner zorginstelling met modulair pakket thuis?

Bij deze geef ik graag antwoord op de vraag of het juist is om vanuit de Wmo een tillift te verstrekken aan een inwoner die met een modulair pakket thuis (mpt) vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) verblijft in een zorginstelling waar 24-uurs zorg aanwezig is.