Tom Mushota: “Kijk met een integrale blik naar de re-integratie van een kandidaat”

Hoe zorg je dat iemand duurzaam uitstroomt uit de bijstand? Trainer Tom Mushota put uit zijn achtergrond als ggz-hulpverlener.

hero afbeelding Tom Mushota: “Kijk met een integrale blik naar de re-integratie van een kandidaat”
30 januari 2024

Door Redactie

Hóe fijn is het als een kandidaat duurzaam uitstroomt naar maximaal haalbare arbeid. En dus niet na een half jaar alweer aanklopt bij jou als re-integratiespecialist of klantmanager werk. Een uitdaging, zeker met mensen in complexe situaties.  Trainer Tom Mushota heeft veel ervaring opgedaan met re-integratie van deze doelgroep bij de gemeenten Landgraaf en Amersfoort. “Mijn advies aan collega’s in het sociaal domein: zoek elkaar op en deel inzichten. Dat geeft je pas echt een integrale blik.”

Na de hbo-opleiding Social Work ging Tom werken in de hulpverlening aan dak- en thuislozen en mensen met ggz-problematiek. In 2019 stapte hij over naar het sociaal domein binnen de gemeente. In die tijd deed hij veel ervaring op met het begeleiden van mensen met multiproblematiek.

Rust in het gesprek

Zijn ervaring als hulpverlener kwam goed van pas in het sociaal domein. “Als re-integratiespecialist of klantmanager werk heb je een heldere opdracht: iemand laten uitstromen naar maximaal haalbare arbeid. Dat vraagt om een integrale blik, goed luisteren en veel geduld. Het vraagt ook om rust in het gesprek. Dus niet alleen maar hameren op arbeid. In het gesprek merk je soms dat er veel gaande is met een bewoner, maar dat die nog niet de juiste hulp krijgt. De gemeente kan niet overal voor zorgen, maar we moeten de inwoner wel verder helpen. Als je signaleert dat iemand meer hulp nodig heeft, dan kun je doorverwijzen of bellen met een instantie.”

Op zoek naar intrinsieke motivatie

Tom vervolgt: “Er zijn nu veel vacatures, vooral in de productie. Als re-integratiespecialist kan je je kandidaat daardoor vaak snel plaatsen als productiemedewerker. Maar als die daar totaal geen affiniteit mee heeft, stroomt de kandidaat binnen een half jaar weer uit. Je moet dus op zoek naar de intrinsieke motivatie. Wat beweegt iemand? Waar zitten de interesses? Ook daarvoor is goed luisteren de sleutel. Dat je niet achter een laptop zit tijdens het gesprek, maar een notitieblok meeneemt. Dat je de kandidaat aankijkt en goed luistert naar zijn verhaal. Dat is veel belangrijker dan direct inzetten op arbeid.”

Wat volgens Tom ook goed werkt: voer het gesprek nu eens niet in de spreekkamer, maar op een plek waar de kandidaat vaak en graag komt, zoals de voetbalclub. Of maak een wandeling. “Dan krijg je heel andere gesprekken.”

Heb oog voor cultuur en structuur

Eén van Toms eerste kandidaten kon niet tegen autoriteit en opdrachten. “Bij toeval sprak ik de directeur van een basisschool. Hij zocht een conciërge voor allerlei klusjes. Dat bleek perfect voor mijn kandidaat. Hij kreeg een eigen werkplek en vond aansluiting bij de medewerkers en de kinderen. Hij werd niet aangestuurd en had de tijd en ruimte voor de klusjes. Uiteindelijk kreeg hij een parttime contract voor 20 uur betaald werk. Kortom, het is ook belangrijk dat iemand past binnen de cultuur en structuur. Als dat aansluit, voorkom je veel gedoe.”

Zoek elkaar op

Voor een integrale blik adviseert Tom om collega’s van andere afdelingen op te zoeken. “In de hulpverlening houden we multidisciplinaire overleggen, maar bij de gemeente blijven we al gauw op ons eilandje. Dat kan meerdere redenen hebben. Afdelingen zitten bijvoorbeeld op een andere etage waardoor je je collega’s van Wmo, schuldhulpverlening en inkomen weinig ziet of zelfs niet kent. Toch is dat contact belangrijk, want een schuldhulpverlener kijkt anders dan jij als re-integratieconsulent. Samen heb je die integrale blik.”

Training Re-integratie

Op donderdag 25 april 2024 start de nieuwe, tweedaagse training Re-integratie in de Participatiewet, met Tom als trainer. Het is de allereerste Stimulansz-training gericht op werk. “We staan stil bij de basisbeginselen van de Participatiewet. Daarna maken we een klantreis: van spreekkamer tot uitstroom. Ik vergelijk dit met een metrolijn: een kandidaat komt binnen en de eindbestemming kan voor iedereen anders zijn. We gaan onder andere in op de volgende vragen: Hoe kijk je naar een kandidaat en hoe ga je in gesprek? Hoe ga je om met een kandidaat met een ggz-achtergrond? En hoe met de werkgever? Centraal staat het uiteindelijke doel: duurzame uitstroom.”

Wat kunt u doen?

Wilt u uw kennis en vaardigheden vergroten als re-integratiespecialist of klantmanager werk? Stimulansz geeft de 2-daagse training Re-integratie in de Participatiewet. Onder begeleiding van Tom Mushota krijgt u de handvatten om een kandidaat duurzaam te laten uitstromen. Het is een inspirerende training boordevol theorie, praktijk en oefeningen. U kunt de training ook incompany volgen.

Module Werk en participatie

Een heldere uitleg over de toepassing van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, en Bbz 2004; inzicht in re-integratieinstrumenten, jurisprudentie en een overzicht van nieuwe ontwikkelingen.