Handige tools uit onverwachte hoek

Niet altijd heb ik in het sociaal domein gewerkt. Ooit bewoog ik mij in een commerciële omgeving…

Ik werkte bij een bedrijf dat een maatwerkproduct verkocht, een flexibel meubelsysteem met de kast als ‘core business’. Hoogte, diepte en breedte variabel. Open of dicht, lades of deuren of de hoek om. Alles kon, binnen de mogelijkheden van het duimdikke systeemboek.

Geen keihard commercieel bedrijf op de manier van targets halen en bonussen incasseren, maar wel één dat uit was op een degelijke weekomzet. Daarbij hield de manager je OPWU in de gaten. Die OPWU (omzet per gewerkt uur) moest je op peil houden en liefst verhogen.

Radertjes, ruis en radio-effect

Om niet alles aan eventueel aangeboren talent of toeval over te laten, werden wij op training gestuurd. Een verkooptraining. Wij reisden af naar een zaaltje in een hotel-restaurant in het midden van het land. Ik trof daar collega’s uit andere vestigingen.

De trainer was een vriendelijke, ietwat eigenaardige man die had besloten ons als lunch alleen een kopje bouillon en een bord sla te laten serveren. Dit om de schijnbaar onvermijdelijke middagdip te voorkomen. Met een vrijwel lege maag zouden we daar geen last van krijgen, aldus de trainer.

Over lunch hield hij er dan wel vreemde ideeën op na, zijn lessen waren duidelijk en inspirerend.

Hoe open je het gesprek met een klant? Het gesprek zelf, hoe pak je dat aan? En wat gebeurt er ondertussen in jouw hoofd?

Dit zijn een aantal punten die hij met ons langs is gegaan:

  • Een open houding is het uitgangspunt.
  • Probeer je bewust te zijn van vooroordelen die onbewust bij je kunnen leven. Je kunt nou eenmaal niet aan iemand zien wat hij wil en wat hij te besteden heeft.
  • Wees geïnteresseerd en stel open vragen. Zo breng je een gesprek op gang.
  • Met een zogenaamd ‘praatje pot’, een kletspraatje over iets heel anders, breng je ontspanning in het gesprek. Vertrouwen is een sleutelwoord in de relatie klant-verkoper.
  • Luister naar de klant. En luister écht. In je hoofd beginnen waarschijnlijk al radertjes te draaien, zoekend naar een oplossing. Zet die radertjes stil. Stel vragen en blijf luisteren om zo een compleet beeld te krijgen.
  • Wees op je hoede voor het ‘radio-effect’. Wat is dat? De één denkt bij het woord radio aan bouwvakkers op een steiger met een schetterende radio: overlast. De ander ziet bij het woord radio zichzelf toerend in een cabrio met een muziekje op de achtergrond: ontspanning. Dus controleer of je het goed hebt begrepen. Doe je dit niet, dan heb je kans op ruis. Neem geen dingen zomaar aan.

Stap voor stap kom je zo in de richting van het maatwerkproduct dat het beste past bij wat deze klant wil. Een collega opperde toen dat ze dit waardevolle gesprekstechnieken vond. Zeker ging ze deze niet alleen bij werk, maar ook onder andere omstandigheden toepassen.

Over de schutting

Waar u ook werkt, bij andere sectoren over de schutting kijken, lijkt dus helemaal zo gek nog niet. Ook in het sociaal domein zou u er zomaar achter kunnen komen dat u hetzelfde gereedschap gebruikt als uw commerciële buurman of buurvrouw. De schuur die u neerzet is dan wel anders, het is hetzelfde stevige fundament waarop u bouwt.

Ik vraag me af, over welke schuttingen kunnen we nog meer kijken?

 

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Francis Bouwens helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Waarom een goede inkomensconsulent verder kijkt dan de regels

Een inkomensconsulent heeft niet alleen kennis nodig van de Participatiewet, maar ook empathie en gespreksvaardigheden. Eva Labrujère weet uit eigen ervaring hoe waardevol het werk kan zijn voor een inwoner. “Je draagt bij aan een stabiel inkomen.”

Afscheid van te weinig verstrekken

Bij het bestrijden van armoede in Nederland keert steeds weer de vraag terug: hoe zorgen we dat mensen die te weinig geld hebben om rond te komen, de voorzieningen krijgen die voor hen beschikbaar zijn? De Commissie Sociaal Minimum heeft uitgebreid onderzocht dat de mensen met lage inkomens feitelijk geld te kort komen. Maar de praktijk is dat een fors deel van de groep voor wie de regelingen bedoeld zijn er niet om vraagt.

Krimpen aan den IJssel blij met Bereken Je Recht

Veel mensen met een laag inkomen lopen minimaregelingen mis. Krimpen aan den IJssel ging daarom als eerste gemeente eind juli 2025 live met Bereken Je Recht. Deze vernieuwde tool geeft inwoners zicht op alle regelingen waarvoor ze in aanmerking komen. “Het is een goed middel om inwoners meer bestaanszekerheid te bieden en financiële stress te verminderen”, vindt Eline van Twuijver, beleidsadviseur bestaanszekerheid en inclusie. Daar ziet ze nu al de eerste resultaten van.