Laatste editie De Grote Almanak verschenen

Met enige nostalgie presenteren wij u de 52e en ook laatste editie van De Grote Almanak. Na meer dan 30 jaar stappen we volledig over naar de digitale variant: de Digitale Grote Almanak.

Waarom volledig digitaal?

Met deze verandering willen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en de stijgende kosten van het productieproces beheersen. Maar nog belangrijker, we kunnen nu voldoen aan een steeds luider wordende vraag uit het sociaaljuridische werkveld om actuele en betrouwbare informatie, beschikbaar op elk moment.

Met de Digitale Grote Almanak kunnen we sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen. Zo zorgen we dat u up-to-date bent, continu beschikt over de meest recente informatie en uw cliënten nog effectiever kunt ondersteunen. Bovendien biedt de digitale versie geavanceerde zoekfuncties en links naar jurisprudentie en andere nuttige informatie. Wat het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt.

Even terug in de tijd

Journalist Henk Hofland noemde in zijn column in NRC eind jaren ’90 De Grote Almanak een kilo Nederland. En toen koningin Máxima in Nederland kwam wonen, heeft de redactie haar ter ondersteuning bij de inburgering een exemplaar van De Grote Almanak gestuurd. Het Koninklijk Huis heeft daarvoor een mooie bedankbrief gestuurd – op geschept papier. Er staat veel basisinformatie in de almanak. Niet voor niets noemen sommige gebruikers De Grote Almanak de ‘bijbel van het sociaal domein’.

Naast de algemene informatie in boekvorm bestond er ook nog een losbladig documentatiesysteem van regelingen en voorzieningen. Dit systeem was gerangschikt in hangmappen per paragraaf en bevatte losse bladen met broninformatie. Denk daarbij aan jurisprudentie en teksten van wetten en regelingen die relevant waren in de praktijk van de sociaaljuridische dienstverlening. Wekelijks ontvingen de raadslieden pakketjes met aanvullingen of wijzigingen die ze zelf in het documentatiesysteem moesten verwerken. Een arbeidsintensieve klus! De indeling van de almanak was dezelfde als die van de hangmappen. Het boek bevatte de basis, in de map zat meer achtergrond bij de informatie.

Van digitaal naar boek en weer terug

De almanak is in 1991 ontstaan bij de Fira, de Federatie Instituten Raadslieden die de documentatie verzorgde voor de Bureaus Sociaal Raadslieden. De Fira leverde informatie aan Viditel, een voorloper van internet. Denk daarbij aan Teletekst-achtige schermpjes met informatie. Alles handmatig gekoppeld en voorzien van trefwoorden. Toen het project dreigde te verdwijnen is de informatie ondergebracht in een 0-versie van het boek. Eigenlijk was het boek eerst digitaal dus! En met de Digitale Grote Almanak is de cirkel weer rond.

Terug naar het nu

Ook in deze moderne tijd zetten we ons nog steeds dagelijks in om de professionals in het sociaal domein van de meeste actuele en relevante informatie te voorzien. Hiervoor houden redacteuren vanuit verschillende expertises de belangrijkste ontwikkelingen bij. De manier van werken is door de jaren heen misschien veranderd, maar de doelstelling is altijd hetzelfde gebleven: zorgen dat professionals door de juiste informatievoorziening hun cliënten het beste kunnen bijstaan. Doordat u makkelijk en snel weet welke regelingen gelden en hoe die worden toegepast, kunt u uw cliënten ook goed helpen.

De Digitale Grote Almanak

De Digitale Grote Almanak (DGA) is hét digitale naslagwerk voor sociaal raadslieden en andere sociaal juridische professionals. Met actuele informatie over regelingen en voorzieningen waar zij in hun dagelijkse werk mee te maken krijgen.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Barbara Tieks helpt u graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Voormalig sociaal raadsvrouw: “Nooit zaten wachtkamers zo vol”

Een grote groep mensen heeft moeite met rondkomen. Vaak weten ze niet precies welke regelingen op hen van toepassing zijn en waar ze gebruik van kunnen maken. Niet zo gek als je kijkt naar hoeveel regelingen er zijn en hoeveel verschillende voorwaarden er worden gehanteerd. “De wachtkamers waren nog nooit zo vol”, vertelt Lieke van Rootselaar, die 17 jaar sociaal raadsvrouw was bij de stedelijke welzijnsorganisatie U-Centraal in Utrecht.

Hoe kan de Omgekeerde Toets jou als leidinggevende helpen?

Stimulansz komt met een nieuwe aanpak voor leidinggevenden in het sociaal domein: Omgekeerd Leidinggeven. Deze methode is afgeleid van de Omgekeerde Toets, die al door meer dan 130 gemeenten wordt toegepast.

Handreiking Handelingsperspectief problematiek alleenverdieners is geactualiseerd

Handreiking van Stimulansz in opdracht van het ministerie van SZW over het handelingsperspectief bij alleenverdienersproblematiek.