Praktische Psychologie in de spreekkamer: “Je leert mensen echt beter begrijpen.”

Hilal Asa, consulent zelfstandigen bij de gemeente Rotterdam, volgde onlangs de training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ van Stimulansz. Hilal vertelt hoe de training haar helpt effectievere gesprekken met ondernemers te voeren en over haar werk en de uitdagingen die zij daarbij tegenkomt.
Praktische Psychologie in de spreekkamer: "Je leert mensen echt beter begrijpen."

De huisarts voor ondernemers

Hilal werkt inmiddels iets meer dan 3 jaar als consulent zelfstandigen binnen de gemeente Rotterdam. In haar rol helpt ze ondernemers met financiële uitdagingen, waarbij ze, zoals ze zelf zegt, optreedt als een soort huisarts voor ondernemers. “Ik ben generalist. Dat betekent dat ik ondernemers zo breed mogelijk ondersteun. Net als een huisarts probeer ik problemen op te lossen, maar dan op financieel vlak. En zo nodig verwijs ik ze door.” Met haar achtergrond in accountancy koos Hilal bewust voor deze switch: “Ik wilde niet alleen werken aan financiële cijfers, maar ondernemers echt helpen. Nu zit ik aan de andere kant van de tafel en bied ik ondersteuning in de spreekkamer.”

De uitdagingen in de spreekkamer

Geen enkel gesprek is hetzelfde, aldus Hilal. De dynamiek in de spreekkamer kan flinke uitdagingen met zich meebrengen. “Soms zijn mensen emotioneel, soms zelfs agressief. Je weet nooit wie je tegenover je krijgt. In 9 van de 10 gevallen lukt het mij om mensen tot rust te brengen en mijn rol voor hen te verduidelijken. Ik ben er om hen te helpen.” De training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ biedt Hilal concrete handvatten om op een goede manier met dit soort situaties om te gaan.

Van vaste mindset naar groeimindset

Wat Hilal van de training vooral is bijgebleven, is het concept van de groeimindset versus de vaste mindset. “Sommige ondernemers komen bij mij binnen met een vaste mindset: ze zitten vast in negatieve denkpatronen. Tijdens de training leerde ik hoe ik hen kan helpen die mindset om te buigen naar een groeimindset. Dat betekent dat ik hen motiveer om mogelijkheden te zien en stappen vooruit te zetten.” Volgens Hilal gaat dit niet vanzelf: “Je moet bewust werken aan hoe je gesprekken voert. Complimenten geven werkt niet altijd; in sommige gevallen is het beter te triggeren en mensen te prikkelen om anders te denken. Dat inzicht is voor mij heel waardevol.”

De kracht van interactieve trainers

Hilal spreekt lovend over José en Quirina, de trainers die de training verzorgden. “José is heel energiek en weet de stof op een pakkende manier over te brengen, met voorbeelden uit de praktijk van het sociaal domein. Quirina is rustiger en legt alles helder uit. Die combinatie werkt perfect. De training is interactief en herkenbaar: veel in de training gebruikte situaties komen overeen met wat ik dagelijks in de spreekkamer meemaak.”

Blijvende impact op het werk

De training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ heeft Hilal bewuster gemaakt van hoe zij gesprekken voert en waar ze op kan letten. “Onbewust paste ik al wel bepaalde technieken toe, maar door de training heb ik nu veel meer inzicht in wat ik doe en waarom. Ik kan gerichter werken en mensen beter begeleiden. “

Waarom de training ‘Praktische psychologie in de spreekkamer’ een aanrader is

“Deze training is niet alleen goed voor je eigen ontwikkeling, maar ook voor je team. Je leert elkaar beter begrijpen en je leert beter samenwerken. Dat maakt niet alleen je gesprekken effectiever, maar versterkt ook het teamverband.” Hilal ziet dan ook veel meerwaarde in de training voor haar collega’s en ook voor andere professionals die in teamverband werken of met inwoners in gesprek gaan. Hilal: “Als er een verdiepende training komt, ben ik de eerste die zich aanmeldt. Deze inzichten wil ik uitbreiden en ik wil me daarin verder ontwikkelen.”

Start het leren! Volg de training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ en krijg leukere gesprekken met inwoners. Er zijn nog plekken beschikbaar voor de training op maandag  10 februari of woensdag 28 mei. 

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Afscheid van te weinig verstrekken

Bij het bestrijden van armoede in Nederland keert steeds weer de vraag terug: hoe zorgen we dat mensen die te weinig geld hebben om rond te komen, de voorzieningen krijgen die voor hen beschikbaar zijn? De Commissie Sociaal Minimum heeft uitgebreid onderzocht dat de mensen met lage inkomens feitelijk geld te kort komen. Maar de praktijk is dat een fors deel van de groep voor wie de regelingen bedoeld zijn er niet om vraagt.

Krimpen aan den IJssel blij met Bereken Je Recht

Veel mensen met een laag inkomen lopen minimaregelingen mis. Krimpen aan den IJssel ging daarom als eerste gemeente eind juli 2025 live met Bereken Je Recht. Deze vernieuwde tool geeft inwoners zicht op alle regelingen waarvoor ze in aanmerking komen. “Het is een goed middel om inwoners meer bestaanszekerheid te bieden en financiële stress te verminderen”, vindt Eline van Twuijver, beleidsadviseur bestaanszekerheid en inclusie. Daar ziet ze nu al de eerste resultaten van.

Meedoen is geen luxe maar noodzaak

Meedoen. Het is een term die je vaak hoort binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld als kernwaarde of leidend principe: ‘Iedereen doet mee!’ Het klinkt mooi, maar zonder toelichting is het moeilijk te duiden wat hier nu mee bedoeld wordt. Voor mij is meedoen meer dan alleen (betaald of onbetaald) werk of zinvolle dagbesteding. Het gaat ook om een plek in de wereld mogen innemen en regie kunnen voeren over je eigen leven. Meedoen is daarmee veel fundamenteler en raakt aan de psychologische basisbehoeften. En juist daarom is het zo leuk om dit thema goed op de kaart te zetten!