Stimulansz wint aanbesteding kennisbank Maastricht

“Een zegen voor de uitvoering”

“Ik werk al jaren met Stimulansz”, zo begint Harrie Beckers, specialist Methoden en Systemen bij Sociale Zaken Maastricht. “Dus ik weet uit ervaring dat ze altijd correcte informatie leveren, in gewoon begrijpelijk Nederlands schrijven en, heel belangrijk, dat ze hun afspraken nakomen. Stimulansz is een zegen voor de uitvoering. Kijk, ik heb zelf gewerkt als consulent. Dan heb je behoefte aan een heldere doorvertaling van juridische informatie naar een praktische aanpak.””Stimulansz legt je bijvoorbeeld geen eigen interpretatie van een gerechtelijke uitspraak op”, vervolgt Harrie zijn verhaal. “De juristen van Stimulansz helpen je heel concreet de vertaling maken naar de situatie van je klant. Ze zijn in die zin dienend. Ik moet eerlijk bekennen dat, als ik er met onze toenmalige kennisbank zelf niet uitkwam, ik regelmatig bij Stimulansz te rade ging. Je kunt je wel voorstellen dat ik enthousiast was toen duidelijk werd dat we in Maastricht de kennisbank van Stimulansz zouden krijgen.”

Kwaliteit als toetssteen

Zijn collega Frank Rudolph, eveneens specialist Methoden en Systemen, kan dit alleen maar beamen. Hij was nauw betrokken bij de aanbesteding. Alle afdelingen van Sociale Zaken kregen een aantal vragen voorgelegd, bijvoorbeeld op welke manier ze door een kennisbank navigeerden en hoe ze juridische informatie opzochten. Op basis van de uitkomst van dat onderzoek werd er door Maastricht een programma van eisen opgesteld dat gebruikt is bij de aanbesteding. Belangrijkste toetssteen was de kwaliteit van de kennisbank. Frank vertelt waarom aan Stimulansz de aanbesteding is gegund.

“Stimulansz is een zegen voor de uitvoering! Ik heb zelf gewerkt als consulent. Dan heb je behoefte aan een heldere doorvertaling van juridische informatie naar een praktische aanpak.”

Net als Harrie vindt hij het prettig dat je je bij de kennisbank van Stimulansz zelf een mening mag vormen aan de hand van de jurisprudentie. “De kennisbank doorstaat de juridische toets ruimschoots, maar de informatie is niet dwingend. Kijk, een kennisbank is maar een tool he, je moet wel zelf blijven nadenken”, zo stelt hij.

Integraal werken

Als ander groot voordeel noemt hij de integraliteit van de kennisbank. “Alle werkdomeinen zijn met elkaar verbonden en te benaderen vanuit een beginscherm. Praktisch is dat je zo ook op 1 plek de bestanden en je lokale informatie op orde kunt houden.” Uit het gebruikersonderzoek bleek bovendien dat werknemers snel en makkelijk de informatie konden vinden die ze zochten en het fijn vonden dat ze suggesties mogen indienen voor verbetering van de kennisbank.
Frank: “En deze kennisbank heeft een aantal extra’s. Als we behoefte hebben aan verdieping kunnen we gebruikmaken van de zogenaamde adviesuren. Juristen van Stimulansz beantwoorden dan vragen van juristen in Maastricht. Ze denken bij Stimulansz echt met je mee en proberen tegemoet te komen aan onze wensen. Ze denken in oplossingen, niet in problemen. En dat voelt als een warm bad.”

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Participatiewet in balans is geen toverformule tegen alle hardvochtigheden

In juni 2022 verscheen het rapport Participatiewet in balans . Hierin werden het strenge vangnetkarakter en de strikte regels over terugvordering en boetes als enkele van de oorzaken genoemd waardoor de Participatiewet hardvochtig kan worden uitgevoerd. Om deze oorzaken deels weg te nemen, heeft de regering het wetsvoorstel Participatiewet in balans ingediend. Daarnaast is het Wetsvoorstel handhaving sociale zekerheid in voorbereiding. Ook is de Centrale Raad besluiten op grond van de Participatiewet meer aan het evenredigheidsbeginsel gaan toetsen. Zal hierdoor een hardvochtige handhaving van de Participatiewet tot het verleden gaan behoren?

Een open deur naar bestaanszekerheid

In mijn vorige blog over bestaanszekerheid heb ik stilgestaan bij het goed faciliteren van mensen zodat zij duidelijkheid hebben over de financiële regelingen waar ze gebruik van kunnen maken. Weten wat mogelijk is, dat is echter pas de eerste stap. De volgende stap is zorgen dat zij gemakkelijk gebruik kunnen maken van die regelingen. Dat vraagt namelijk best wat van mensen. Gelukkig zit de Wet proactieve dienstverlening in de pijplijn en die kan hier een mooie bijdrage aan leveren. Tot die wet van kracht is kunnen we al heel wat stappen zetten.

Een praktische doener in het jeugdrecht: mr. Moniek Toonen-Hamerlinck

Hoe bepaal je welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor jeugdhulp? Wat valt wel of niet onder de Jeugdwet? En hoe beoordeel je de eigen kracht van ouders en jeugdigen? Dit zijn slechts enkele van de vragen die dagelijks binnenkomen bij de helpdesk van Inzicht Sociaal Domein.