0
Actualiteiten

SJD Algemene wet bestuursrecht en Wmo 2015

1 dagdeel
20 deelnemers
250,-

Worden besluiten nog steeds zorgvuldig en binnen juridische kaders genomen? Wat regelt de wet en hoe gaat het in de praktijk? En waarop kun je als sociaal juridisch dienstverlener (SJD’er) letten?

Overzicht

Uw resultaat:

  • U kent het landelijk wettelijk kader
  • U bent op de hoogte van de beginselen van behoorlijk bestuur
  • U weet welke eisen er worden gesteld aan een aanvraag, een onderzoek en een beschikking
  • U kent de rol van de toezichthouder in de Wmo 2015

Voor wie

  • Sociaal juridisch dienstverleners

Zo ziet de bijeenkomst eruit

In een online bijeenkomst van een halve dag bespreken we waar je als SJD’er op kunt en moet letten bij de belangenbehartiging. We leggen de Algemene wet bestuursrecht en de Wmo 2015 naast elkaar om te bespreken aan de hand van een aantal actuele uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB).

Registerpunten

Voor het volgen van deze bijeenkomst kunt u 3 registerpunten krijgen via het Registerplein.

Dit gaat u leren

Inmiddels zijn de transities binnen het Sociale Domein achter de rug en vindt de transformatie volop plaats. De focus ligt vooral op het bevorderen van de eigen kracht van burgers. De Wmo zelf kent minder strakke regels, maar de Algemene wet bestuursrecht stelt eisen aan de uitvoering. Is de rechtszekerheid van de burger voldoende gewaarborgd? Wat regelt de wet en hoe gaat het in de praktijk?

  • Het landelijk wettelijk kader en gemeentelijk beleid (verordeningen en beleidsregels)
  • Beginselen van behoorlijk bestuur (o.a. zorgvuldigheid, motivering, evenredigheid etc.)
  • De relatie tussen de Awb en Wmo 2015
  • De relatie tussen de Wmo 2015 en Wet langdurige zorg
  • De melding, de aanvraag; eisen en termijnen
  • Het leveren van maatwerk in de Wmo 2015
  • Maatwerkvoorzieningen, algemene voorzieningen en persoonsgebonden budgetten
  • Het onderzoek en de eisen hieraan
  • Extern advies
  • Rechten en plichten; informatieplicht, medewerkingsplicht
  • Eisen aan het verslag en aan een beschikking
  • Het besluit: wat is een besluit (beschikking) en wat moet erin vermeld worden?
  • De rol van de toezichthouder in de Wmo 2015
  • Bijzondere besluiten: herziening, intrekking, beëindiging en terugvordering
  • Recente jurisprudentie

Data & Locatie

Lesdagen en tijden

di 9 november 2021
13.00 - 16.00

Locatie

De bijeenkomst vindt online plaats via Teams.

Trainer(s)

Mr. Paul Norp

Wmo-specialist met een goed oog voor de uitvoeringspraktijk.

06 10 01 48 72

Incompany

Wij bieden deze actualiteitendag ook incompany aan. U krijgt de bijeenkomst dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Anitra Vink helpt u graag verder.