Overzicht
Uw resultaat:
- U weet hoe u de ervaringen van cliënten benut voor beleid en uitvoering
- U vergroot het draagvlak voor beleid en uitvoering
- U weet de samenwerking tussen gemeente en cliëntenadviesraad te versterken
- Een eerste opzet voor een eigen plan van aanpak op een concreet thema
Voor wie
De training is bedoeld voor cliëntenadviesraden en beleidsmedewerkers van gemeente samen. Ook kan de training in de voorbereidende fase gegeven worden aan de cliëntenadviesraad, waarna de beleidsmedewerker later ‘instapt’ voor de gezamenlijke aanpak.
Zo ziet de training eruit
De training Benut ervaringen van cliënten in het sociaal domein is een praktische training van een dagdeel.
Ook bieden we de training als incompany traject aan. Dan is het een traject van meerdere dagdelen, verspreid over een periode van enkele maanden.

Dit ga je leren
Als u wilt dat uw beleid beter aansluit bij cliënten is het noodzakelijk om hen er ook bij te betrekken. Dat klinkt vanzelfsprekender dan het in de praktijk is. Deze aanpak is belangrijk voor gemeenten en soms ook voor cliëntenadviesraden. De training Benut ervaringen van cliënten in het sociaal domein’ is bedoeld om deze partijen samen te laten werken om zo de ervaringen van cliënten te benutten voor een betere dienstverlening.

Programma
- Visie op ervaringen en ervaringskennis als essentie van cliëntenparticipatie
- Kenmerken van de doorlopende dialoog
- Bouwen aan vertrouwen
- Bepalen welke onderwerpen geschikt zijn om ervaringen op te halen
- Ervaringen ophalen: aanpak, organisatie en werkvormen
- Ervaringen analyseren
- Intern beraad: nut en noodzaad
- Dialoog over bevindingen
- Toepassingen aan de hand van de praktijk.