0
Webinar

Het persoonsgeboden budget in de Wmo 2015

3 uur
30 deelnemers
150,-

Het persoonsgebonden budget (pgb) is een heel nuttig middel om een cliënt in staat te stellen zelf de regie te voeren. Maar aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een pgb te kunnen verstrekken? Tijdens deze webinar verdiepen we uw kennis op het gebied van het pgb in de Wmo 2015.

Overzicht

Resultaat

  • U kent de ontstaansgeschiedenis van het pgb
  • U bent op de hoogte van de regelgeving en jurisprudentie
  • U kent het begrip gebruikelijke hulp uit de Wmo 2015 en u weet hoe dit in kunt vullen
  • U kunt aan de hand van het stappenplan van de Centrale Raad van Beroep tot een zorgvuldig besluit komen rond de te verstrekken voorziening en het pgb

Voor wie

  • Beleidsmedewerkers
  • Wmo-consulenten
  • Wijkteammedewerkers

Zo ziet de webinar eruit

Het is een online webinar van 3 uur waarin we u op een interactieve manier alles vertellen over het pgb binnen de Wmo 2015.

Dit gaat u leren

Het pgb is een heel nuttig middel om een cliënt in staat te stellen zelf de regie te voeren over de hulp die hij of zij ontvangt of over de noodzakelijke andere maatwerkvoorzieningen. Opmerkelijk is dat de meeste pgb’s gaan naar de maatwerkvoorziening begeleiding, en daarmee bijna altijd naar cliënten die juist geen eigen regie kunnen voeren.

Er gaat dan ook regelmatig iets mis bij het verstrekken van pgb’s. Om een aantal redenen. Cliënten en gemeenten denken vaak nog dat er een keuzevrijheid bestaat voor een pgb. De wettekst van de Wmo 2015 is duidelijk: de cliënt komt alleen maar voor een pgb in aanmerking als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Een ander punt waar het met een pgb mis gaat is bij hulp die wordt geleverd door huisgenoten. Vanuit de oude AWBZ-indicaties zijn veel cliënten gewend voor de hulp die ze nodig hebben een huisgenoot in te huren. De Wmo 2015 heeft op dat punt totaal andere uitgangspunten als die de AWBZ had. De  Wmo 2015 gaat uit van eigen kracht. Dat betekent dat pgb’s voor huisgenoten daardoor ook in een ander daglicht komen te staan.

Tijdens dit webinar gaat u leren hoe het pgb in de Wmo 2015 is geregeld, aan welke voorwaarden voldaan moet worden om een pgb te kunnen krijgen, wat het begrip gebruikelijke hulp betekent en hoe dit toegepast kan worden in de Wmo 2015. Tot slot bent u op de hoogte van alle relevante jurisprudentie en het belangrijke begrip ‘gewaarborgde hulp’.

  • De ontstaansgeschiedenis van het pgb en de manier waarop het pgb zich in de AWBZ heeft ontwikkeld
  • De regelgeving in de Jeugdwet, inclusief toelichtingen uit de Memorie van Toelichting.
  • De jurisprudentie sinds 2015 inclusief het begrip gewaarborgde hulp
  • Het Wmo 2015-begrip gebruikelijke hulp, de betekenis hiervan en hoe dit begrip in te vullen aan de hand van jurisprudentie van de CRvB
  • Aan de hand van het stappenplan van de CRvB bespreken we een casus waarin zowel het pgb beoordeeld wordt als rekening wordt gehouden met gebruikelijke hulp

Data & Locatie

Lesdag en tijd

d1 9 mei 2023
9.30 - 12.30

Locatie

Online via Teams

Lesdag en tijd

di 2 november 2023
9.30 - 12.30

Locatie

Online via Teams

Trainer(s)

Wim Peters

Juridisch adviseur Wmo, trainer en specialist Wlz. Ook ervaren in beroepszaken voor de CRvB.

06 55 70 09 98
Anitra Vink

Opleidingsadviseur en trainer, gespecialiseerd in de Wmo.

06 57 96 97 04

Incompany

Wij bieden deze webinar ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Wanneer op onze website wordt vermeld dat een training fysiek wordt gegeven, dan doen we ons uiterste best om dit mogelijk te maken. Echter, de maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maken dat we soms de keuze moeten maken om de training online aan te bieden.

Onze trainers zijn uitstekend toegerust om online trainingen te verzorgen. U heeft daardoor dezelfde leeropbrengst als wanneer u een fysieke training zou volgen.

Annuleren is uiteraard mogelijk. Hiervoor gelden onze algemene voorwaarden: u kunt tot 15 werkdagen voorafgaand aan de training kosteloos annuleren.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Anitra Vink helpt u graag verder.