Transformatie is óók anders leidinggeven

Er zijn heel veel initiatieven om de verandering in goede banen te leiden. De tijd is rijp om al deze initiatieven op elkaar af te stemmen, zodat we de professional voldoende faciliteren en meenemen en op een goede manier beoordelen.

Faciliteren

We weten allemaal dat er nu andere kennis en andere vaardigheden worden gevraagd van de professionals in het sociaal domein dan voorheen. Diepgaande wetskennis waar ze creatief mee om kunnen gaan, goede gesprekstechnieken, vraagverheldering, het kunnen overzien van alle leefgebieden. Het is nogal wat! Dit lukt alleen als de ondersteuning aan de medewerker goed is. Hij moet voldoende geschoold worden in alle kennis en vaardigheden. Maar alleen kennis stampen of een trucje leren is natuurlijk niet genoeg. De scholing moet aansluiten bij de grondwaarden van de gemeente en bijdragen aan het zelf nadenken. Op de werkvloer moet de professional worden ondersteund met goede informatie. Geen kennissysteem dat hem iets voorschrijft, maar dat hem helpt in de denkstappen. Wilt u medewerkers die zelf nadenken? Dan zult u ze daar wel in moeten faciliteren.

Meenemen

We leren de professionals om hun klanten mee te nemen in de beslissingen, zodat het eigenaarschap bij de burger blijft liggen. Maar doen we dat ook bij de professionals zelf? Nemen we hen ook mee in de managementbeslissingen zodat het eigenaarschap bij hen blijft liggen? Alleen op die manier kunnen ze hun werk goed doen. Natuurlijk wordt centraal vastgesteld wat de gemeente echt belangrijk vindt, wat de grondwaarden zijn. Maar de precieze invulling kan heel goed met de professionals samen worden gedaan. Als ze ’s ochtends op hun werk komen, wat moeten ze dan doen zodat u aan het eind van de dag tevreden over hen bent? Kunnen ze daarover meedenken? Heel belangrijk, alleen zij weten waar ze dagelijks tegenaan lopen. Bovendien versterkt dit het teamgevoel en om integraal te werken is een sterk team noodzakelijk.

Beoordelen

Tot slot is de wijze van beoordelen van belang. En dat is nog best lastig. Beoordelen op basis van cijfers – uitstroom, aantal afgehandelde werkprocessen – is vrij eenvoudig. Het is namelijk meetbaar. Maar hoe gaan we beoordelen of goed op het effect is gestuurd? Dat is een stuk lastiger. En hoe gaan we om met fouten? Waar gehakt wordt vallen spaanders, dus fouten moeten we accepteren op voorwaarde dat we ervan leren. Tegelijkertijd hebben we te maken met een kwetsbare doelgroep die afhankelijk is van de gemeente voor ondersteuning. Welke fouten zijn nog acceptabel voor deze doelgroep?

Transformatie = leren

Er is nog veel te ontdekken als het gaat om leidinggeven aan een getransformeerde organisatie. Het vraagt een andere manier van faciliteren van medewerkers, andere scholing, andere informatievoorziening. Maar het vraagt ook een andere manier van leidinggeven aan individuele medewerkers en aan de organisatie. Het versterken van het teamgevoel, het laten meedenken over hoe het werk wordt uitgevoerd en een andere beoordelingssystematiek. Geen eenvoudige opgave, maar het geeft wel nieuwe energie!

Inzicht Sociaal Domein biedt kennis en informatie over het hele sociaal domein vanuit de filosofie dat de lezer uitstekend in staat om zelf een oordeel te vormen. Wij geven de denkstappen en de verschillende opties, de lezer neemt op basis daarvan het besluit dat in die specifieke situatie het beste besluit is. De helpdesk die hierbij hoort doet precies hetzelfde. Wij denken met u mee over de beste oplossing in het specifieke geval.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Mr. Evelien Meester helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”