Van beschermd wonen naar beschermd thuis

De casus van Gaby

Gaby heeft een roerige jeugd achter de rug. Ze is het kind van een drugsverslaafde moeder en op 5-jarige leeftijd werd ze uit huis geplaatst. In eerste instantie werden er pleeggezinnen gevonden maar door het problematische gedrag van Gaby kon ze daar nooit lang blijven. Daardoor heeft ze vanaf haar 10e jaar steeds in jeugdinstellingen gewoond. Het bleek dat het moeilijke gedrag van Gaby werd veroorzaakt door onder andere ODD en er werd gedacht aan schizofrenie. Een diagnose kon vanwege haar jonge leeftijd nog niet worden gesteld. Op haar 17e was Gaby het leven in de instelling zat en liep ze weg. Ze kwam op straat terecht en dreigde, net zoals haar moeder, ook aan drugs verslaafd te raken en in de prostitutie terecht te komen.

Nu versus straks

Gaby kwam in aanraking met de politie en deze schakelde het wijkteam in van gemeente X. Al snel kwam het Wmo-loket van gemeente X in beeld en deze meldde Gaby aan bij de centrumgemeente. Er werd een indicatie gesteld voor beschermd wonen en Gaby kwam terecht in gemeente Y, een in haar ogen grote stad. Ze kreeg weliswaar goede begeleiding maar raakte ook overprikkeld door alle invloeden van de grote stad. Voor mensen zoals Gaby zal vanaf 2021 de route naar beschermd wonen niet meer via de centrumgemeenten lopen maar zal ze hopelijk in gemeente X een plek vinden. Daarmee raakt Gaby niet ontworteld en overprikkeld. De gemeente zal de zorg dichtbij kunnen organiseren en daardoor meer grip hebben op de kwaliteit en de kosten.

Tip!

Wilt u ook leren hoe u een goed onderbouwd besluit neemt waar een cliënt iets aan heeft? Meld u aan voor onze training beschermd wonen in de Wmo 2015: van onderzoek tot indicatie.

Wat te doen?

2021 klinkt nog ver weg, maar het is dichterbij dan u denkt. Om goed voorbereid zijn op de doordecentralisatie zijn er nu alvast een aantal punten waar u aan kunt werken:

  • Raak bekend met de doelgroep. Veel gemeenten denken ten onrechte dat ze bijvoorbeeld geen dak- of thuislozen hebben. Dat komt doordat deze mensen nu vaak rechtstreeks naar de centrumgemeenten worden doorgesluisd. Het ontbreekt aan kennis over deze mensen. Denk daarom aan scholing op het gebied van psychiatrie en mensen met verward gedrag.
  • Zorg dat het beleid op orde is. Maak nu al een routekaart waarmee de beleidsmakers aan de slag kunnen om zo voor 2021 de verordening en beleidsregels aan te kunnen passen.
  • Zorg dat de mensen in de uitvoering én kennis van de doelgroep hebben én kennis van het stellen van indicaties voor beschermd wonen. Dat kan middels scholing.
  • Zorg dat u contacten aangaat met onder andere de wijkagent, de woningbouwvereniging, huisartsen, wijkverpleegkundigen en zorgaanbieders. De problemen waar mensen als Gaby mee kampen vragen om een integrale aanpak en om een goede samenwerking.
  • Maak afspraken met zorgaanbieders, zodat de kwaliteit van de geleverde zorg geborgd kan worden.

Andere optie

Bij de doordecentralisatie zijn er ook gemeenten die ervoor zullen kiezen de middelen door te sluizen naar de bestaande centrumgemeenten. Die houden alles bij het oude. Voor Gaby zou dat geen goed nieuws zijn. Daarom is het belangrijk dat de gemeente, voordat een beslissing hierover wordt genomen, de voor- en nadelen goed afweegt. Hierbij moet veel gewicht toegekend worden aan het belang van de cliënt en minder aan het gemak voor de gemeente!
In de casus van Gaby betekent de keuze van de gemeente dat zij de zorg en begeleiding kan krijgen in een voor haar veilige en vertrouwde omgeving. Zo spreken we niet langer van beschermd wonen maar van een beschermd thuis.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Anitra Vink helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Een open deur naar bestaanszekerheid

In mijn vorige blog over bestaanszekerheid heb ik stilgestaan bij het goed faciliteren van mensen zodat zij duidelijkheid hebben over de financiële regelingen waar ze gebruik van kunnen maken. Weten wat mogelijk is, dat is echter pas de eerste stap. De volgende stap is zorgen dat zij gemakkelijk gebruik kunnen maken van die regelingen. Dat vraagt namelijk best wat van mensen. Gelukkig zit de Wet proactieve dienstverlening in de pijplijn en die kan hier een mooie bijdrage aan leveren. Tot die wet van kracht is kunnen we al heel wat stappen zetten.

Een praktische doener in het jeugdrecht: mr. Moniek Toonen-Hamerlinck

Hoe bepaal je welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor jeugdhulp? Wat valt wel of niet onder de Jeugdwet? En hoe beoordeel je de eigen kracht van ouders en jeugdigen? Dit zijn slechts enkele van de vragen die dagelijks binnenkomen bij de helpdesk van Inzicht Sociaal Domein.

Stimulansz Zomerschool 2025

Van 5 tot en met 26 juni 2025 organiseert Stimulansz de jaarlijkse online Zomerschool voor professionals in het sociaal domein. Met 7 praktijkgerichte webinars biedt deze editie een unieke kans om actuele ontwikkelingen te verkennen en praktische inzichten op te doen.