Visie op het sociaal domein vertaald in 10 kernwaarden voor de ambtenaar

In het Dagboek van de omgekeerde ambtenaar wordt de lezer via dagboekfragmenten van fictieve ambtenaren mee op reis genomen door de hele gemeentelijke organisatie. De centrale vraag in het boek is wat de gemeente over de volle breedte zou willen bereiken voor haar inwoners en hoe dit te realiseren is.

Wat is een ‘omgekeerde’ ambtenaar?

Omgekeerde ambtenaren zijn in de visie van Stimulansz ambtenaren die werken vanuit een gezamenlijk mens- en wereldbeeld. Het zijn ambtenaren die, dwars door alle disciplines en functieniveaus heen, dezelfde kernwaarden hanteren en het samen eens zijn over hoe ze tegen een inwoner aankijken en wat ze met die inwoner willen bereiken. Het verhaal begint met afdelingshoofd Peter. Daarna volgen we respectievelijk de communicatieadviseur, de jeugdhulpverlener, de wijkteammedewerker, de inkomensconsulent, de Wmo-consulent, de schuldhulpverlener, de intern controleur, de opleidingsadviseur en de beleidsadviseur bij hun zoektocht naar de beste oplossingen voor hun inwoners. Stimulansz laat zien hoe deze ambtenaren, werkend vanuit de 10 kernwaarden, tot die oplossingen komen.

Een volgende stap in het omgekeerd denken

Dit Dagboek van de omgekeerde ambtenaar met de 10 kernwaarden is een volgende stap in het omgekeerd denken en is samen met gemeenten tot stand gekomen. Sinds de introductie van de omgekeerde toets in 2017 heeft Stimulansz in bijna 100 gemeenten met professionals van verschillende pluimage nagedacht over wat de bedoeling van de wet is. Ook hebben zij gezamenlijk de interne processen tegen het licht gehouden. En ze hebben nagedacht over hoe gemeenten zouden kunnen omgaan met het toetsen van de kwaliteit, wat dat betekent voor de financiën, en wat het effect zou kunnen en moeten zijn voor de inwoners. Eén van de belangrijkste conclusies was dat het lokale beleid lang niet altijd bijdraagt aan een efficiënte uitvoering in het sociaal domein omdat de dienstverlening te versnipperd is. Vaak staat niet de vraag van de inwoner centraal maar de wet. Daarom volgde op de omgekeerde toets een integrale omgekeerde verordening waar die vraag van de inwoner wel centraal staat. De omgekeerde verordening is inmiddels door een aantal gemeenten geïmplementeerd.
Het Dagboek van de omgekeerde ambtenaar concentreert zich op het menselijke aspect. Want het sociaal domein is mensenwerk en uiteindelijk staat of valt alles met hoe die professional mensen tegemoet treedt en zaken aanpakt. Stimulansz heeft daarom haar geleerde lessen gebundeld in de 10 kernwaarden voor de omgekeerde ambtenaar. Een geuzennaam!

U kunt het Dagboek van de omgekeerde ambtenaar gratis downloaden op onze website.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Mr. Evelien Meester helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”

Eén loket voor elke vraag: van het ‘wie’ naar het ‘hoe’

Ik loop al sinds 2004 mee in het sociaal domein. Het is de kunst om dan professioneel nieuwsgierig te blijven en met een open blik te kijken naar hoe we dingen doen zonder die als vanzelfsprekend te beschouwen. Juist door anders te kijken ontstaat ruimte voor verwondering en verwondering geeft ruimte voor verbetering. Een van die zaken waar ik me over verwonder is de vraag ‘wie moet iets oplossen’.

Kan een inburgeraar na 1,5 jaar nog van leerroute wisselen?

Gemeenten krijgen regelmatig te maken met inburgeraars voor wie de gekozen leerroute toch niet passend blijkt. Wat als die mismatch pas na 1,5 jaar aan het licht komt? In deze blog laten Renée van der Burg en mr. Petra Gerritsen zien welke ruimte gemeenten hebben om alsnog te schakelen.