Vrijwilligerswerk en bijstand: hoe zit het precies met de vergoeding en de vrijlating?
In deze blog belicht Peter Huijgens de aspecten vergoeding en vrijlating bij vrijwilligerswerk in de bijstand en doet praktische aanbevelingen.
In deze blog belicht Peter Huijgens de aspecten vergoeding en vrijlating bij vrijwilligerswerk in de bijstand en doet praktische aanbevelingen.
Door Peter Huijgens
Het vraagstuk van de vrijwilligersvergoeding en wat daarvan vrijgelaten kan worden voor de periodieke bijstand wordt beheerst door de regels die zijn vastgelegd in:
De Participatiewet (PW) regelt de vrijlating van de vrijwilligersvergoeding en verwijst naar de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ (Regeling). De Regeling verwijst voor de hoogte van de vrij te laten bedragen naar de Wet op de loonbelasting (Wet LB). De Wet LB noemt de maximale vergoedingen en de overige voorwaarden om als vrijwilliger te kunnen worden aangemerkt.
Een vergoeding voor vrijwilligerswerk wordt niet ingehouden op de uitkering en dus vrijgelaten als die maximaal € 170,- per maand of € 1.700,- per jaar bedraagt. Gelet op de formulering in zowel de PW, de Regeling als in de Wet LB (“…een vergoeding van ten hoogste…”) voldoet een hogere vergoeding niet aan de voorwaarde voor vrijlating. Ze wordt gezien als inkomen en ingehouden op de uitkering.
Dat is in lijn met de parlementaire geschiedenis van de Wet LB. Daarin staat dat bij overschrijding van de genoemde grensbedragen de wettelijke uitzondering op het werknemersbegrip niet meer van toepassing is. Krijgt iemand met andere woorden meer aan onkostenvergoeding, dan is hij werknemer en geen vrijwilliger.
Sommige gemeenten nemen bij een hogere vergoeding alleen het meerdere boven de grensbedragen in aanmerking. Dat is mogelijk in strijd met de dwingende formulering in de PW. Die komt kort gezegd op het volgende neer: inkomsten en vergoedingen die in de wet niet expliciet zijn uitgezonderd moeten in aanmerking worden genomen door deze op de bijstand in mindering te brengen. Voor een consistente uitvoering is het in ieder geval van belang om eenduidige afspraken hierover in een beleidsregel of tenminste in een interne richtlijn vast te leggen.
De Wet LB verstaat onder een vrijwilliger: degene die niet bij wijze van beroep arbeid verricht (artikel 2, lid 6). Daar gaat de genoemde uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam over.
In de daar spelende zaak waren partijen het er over eens dat de (eenmalige) vergoeding niet hoger was dan € 150,- , het toen maximaal vrijgestelde maandbedrag. Het geschil ging over de vraag of er voldaan werd aan de eis dat het moet gaan om ‘niet bij wijze van beroep verrichte arbeid’.
Het Hof greep terug op de wetsgeschiedenis waarin staat dat:
Vergoedingen die onder de genoemde grensbedragen liggen, vallen dus niet per definitie onder de vrijwilligersregeling. Als de vergoedingen marktconform zijn, dan gaat deze regeling niet op.
Op verzoek van vrijwilligersorganisaties heeft de belastingdienst ooit vastgesteld dat een beloning van maximaal € 4,50 per uur in ieder geval niet marktconform is. De staatssecretaris heeft de Tweede Kamer daarover bij brief ingelicht (Kamerstukken II 2007/08, 29 515, nr. 235, blz. 3-6).
Het genoemde bedrag is ongeveer gelijk aan 80% van het in die tijd geldende netto minimumuurloon. Het wordt de ‘safe harbour’ genoemd voor vrijwilligers en de organisaties waarvoor zij actief zijn.
Uitspraak
Het Hof vond het uurbedrag van € 4,50 niet doorslaggevend, maar stelde zich wel op het standpunt dat het bij een hogere (omgerekende) vergoeding aan de betrokkene is om aannemelijk te maken dat deze toch niet marktconform is.
Daarin slaagde de belanghebbende in deze kwestie naar het oordeel van Hof niet. Van de vergoeding van € 7,89 per uur voor werken op een stembureau kon daarom niet gezegd worden, dat deze duidelijk onder het commerciële beloningsniveau lag. De vergoeding moest volgens het Hof dan ook volledig fiscaal worden belast als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’.
De verrichte arbeid betrof dus geen vrijwilligerswerk. Voor de uitvoering van de PW betekent dit eveneens dat deze beloning niet vrijgesteld kan worden, niet althans op grond van de regeling voor vrijwilligers. Er is immers duidelijk aangesloten bij de daarvoor bestaande belastingregels.
Van toepassing zijnde artikelen:
PW: artikel 31, lid 2, onderdeel k
Regeling Participatiewet: artikel 7, onderdeel h
Wet LB: artikel 2, lid 6Dat kan met onze juridische kennisbank Inzicht Sociaal Domein