De aanpak van Kees is eigenlijk niets bijzonders: Albert Heijn, Bol.com en Amazon doen het al jaren. Ze geven me ‘persoonlijke’ aandacht. Ze weten precies wat ik eet, lees en wanneer ik jarig ben. En ze weten hoeveel ze aan me kunnen verdienen. Deze marketingaanpak begint ook door te dringen in het sociaal domein: sinds enige tijd experimenteren Laborijn (Doetinchem), Stadsring51 (Amersfoort) en de gemeenten Enschede en Deventer met het platform van 8TING.
Met technologie uit de e-commerce wordt een profiel opgesteld van een werkzoekende. Dat gaat verder dan normaal: het gaat niet alleen om opleiding en baanwensen, maar ook om waar mensen goed in zijn en wat hen motiveert, boeit en drijft. Op basis van die individuele kenmerken kan de werkcoach meer aandacht op maat bieden. De kandidaat is geen nummer meer, maar krijgt echt persoonlijke aandacht. Dit gaat door middel van direct contact en begeleiding via app, sms en e-mail.
De universiteit van Twente heeft de aanpak onderzocht. En concludeert voorzichtig dat er verbeteringen zijn in houding, gedrag en uitstroom. Men vermoedt dat de sterk gepersonaliseerde aanpak zorgt voor de geboekte successen. Verder blijkt dat wanneer digitaal contact met face-to-face-contact wordt gecombineerd, dit ook als persoonlijk ervaren wordt. Zo zijn bij Werkplein Twente de uitstroom en het aantal dossiers per werkcoach (workload) met respectievelijk 24 en 30 procent verhoogd.
Het is goed om niet alles wat er uit het bedrijfsleven komt klakkeloos over te nemen. En je mag best kritisch zijn als de overheid jouw persoonlijke drijfveren vastlegt. Tegelijkertijd ervaren veel werkzoekenden frustratie over zinloze sollicitaties en het contact met de overheid. Ook de match met de arbeidsmarkt is niet automatisch gemaakt. De aanpak van 8TING past in de trend van maatwerk en maakt persoonlijke dienstverlening mogelijk voor grote groepen klanten. En zorgt bovendien voor inzicht in wat wel en niet werkt. Zeker dus de moeite waard om te blijven volgen!