Waarom (digitale) aandacht loont!

De aanpak van Kees is eigenlijk niets bijzonders: Albert Heijn, Bol.com en Amazon doen het al jaren. Ze geven me ‘persoonlijke’ aandacht. Ze weten precies wat ik eet, lees en wanneer ik jarig ben. En ze weten hoeveel ze aan me kunnen verdienen. Deze marketingaanpak begint ook door te dringen in het sociaal domein: sinds enige tijd experimenteren Laborijn (Doetinchem), Stadsring51 (Amersfoort) en de gemeenten Enschede en Deventer met het platform van 8TING.

Hoe werkt het?

Met technologie uit de e-commerce wordt een profiel opgesteld van een werkzoekende. Dat gaat verder dan normaal: het gaat niet alleen om opleiding en baanwensen, maar ook om waar mensen goed in zijn en wat hen motiveert, boeit en drijft. Op basis van die individuele kenmerken kan de werkcoach meer aandacht op maat bieden. De kandidaat is geen nummer meer, maar krijgt echt persoonlijke aandacht. Dit gaat door middel van direct contact en begeleiding via app, sms en e-mail.

Werkt het echt?

De universiteit van Twente heeft de aanpak onderzocht. En concludeert voorzichtig dat er verbeteringen zijn in houding, gedrag en uitstroom. Men vermoedt dat de sterk gepersonaliseerde aanpak zorgt voor de geboekte successen. Verder blijkt dat wanneer digitaal contact met face-to-face-contact wordt gecombineerd, dit ook als persoonlijk ervaren wordt. Zo zijn bij Werkplein Twente de uitstroom en het aantal dossiers per werkcoach (workload) met respectievelijk 24 en 30 procent verhoogd.

En wat vinden we ervan?

Het is goed om niet alles wat er uit het bedrijfsleven komt klakkeloos over te nemen. En je mag best kritisch zijn als de overheid jouw persoonlijke drijfveren vastlegt. Tegelijkertijd ervaren veel werkzoekenden frustratie over zinloze sollicitaties en het contact met de overheid. Ook de match met de arbeidsmarkt is niet automatisch gemaakt. De aanpak van 8TING past in de trend van maatwerk en maakt persoonlijke dienstverlening mogelijk voor grote groepen klanten. En zorgt bovendien voor inzicht in wat wel en niet werkt. Zeker dus de moeite waard om te blijven volgen!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

José Hendriksen helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

“De Omgekeerde Toets borgen? Blijf in gesprek over de uitvoering”

Werkt jouw gemeente met de Omgekeerde Toets? Borg deze methode goed in je organisatie. Dat kan op allerlei manieren. De beste manier volgens opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw: Intrinsieke motivatie. “Hoe fijn is het als je merkt dat je werk leuker en beter wordt, en zelfs tijd scheelt.”

GemeenteDelers 2024: dit zijn de winnaars

Op het VNG Uitvoeringscongres zijn de winnaars van GemeenteDelers 2024 bekendgemaakt. De winnende oplossingen komen uit Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam en Leeuwarden. Deze gaan over energiebesparing, betere dienstverlening met klantsignalen, statushouders in de techniek, en jongeren en democratie.

Canan Caliskan-Kantar: Meester in het bouwen van duurzame relaties

Canan Caliskan-Kantar, salesmanager bij Stimulansz, is een goedlachse en vastberaden professional met een passie voor het opbouwen van duurzame relaties. In een interview deelt ze haar inspiraties, dagelijkse werkzaamheden, en een bijzonder weetje wat bijna niemand weet.