Waarom (digitale) aandacht loont!

De aanpak van Kees is eigenlijk niets bijzonders: Albert Heijn, Bol.com en Amazon doen het al jaren. Ze geven me ‘persoonlijke’ aandacht. Ze weten precies wat ik eet, lees en wanneer ik jarig ben. En ze weten hoeveel ze aan me kunnen verdienen. Deze marketingaanpak begint ook door te dringen in het sociaal domein: sinds enige tijd experimenteren Laborijn (Doetinchem), Stadsring51 (Amersfoort) en de gemeenten Enschede en Deventer met het platform van 8TING.

Hoe werkt het?

Met technologie uit de e-commerce wordt een profiel opgesteld van een werkzoekende. Dat gaat verder dan normaal: het gaat niet alleen om opleiding en baanwensen, maar ook om waar mensen goed in zijn en wat hen motiveert, boeit en drijft. Op basis van die individuele kenmerken kan de werkcoach meer aandacht op maat bieden. De kandidaat is geen nummer meer, maar krijgt echt persoonlijke aandacht. Dit gaat door middel van direct contact en begeleiding via app, sms en e-mail.

Werkt het echt?

De universiteit van Twente heeft de aanpak onderzocht. En concludeert voorzichtig dat er verbeteringen zijn in houding, gedrag en uitstroom. Men vermoedt dat de sterk gepersonaliseerde aanpak zorgt voor de geboekte successen. Verder blijkt dat wanneer digitaal contact met face-to-face-contact wordt gecombineerd, dit ook als persoonlijk ervaren wordt. Zo zijn bij Werkplein Twente de uitstroom en het aantal dossiers per werkcoach (workload) met respectievelijk 24 en 30 procent verhoogd.

En wat vinden we ervan?

Het is goed om niet alles wat er uit het bedrijfsleven komt klakkeloos over te nemen. En je mag best kritisch zijn als de overheid jouw persoonlijke drijfveren vastlegt. Tegelijkertijd ervaren veel werkzoekenden frustratie over zinloze sollicitaties en het contact met de overheid. Ook de match met de arbeidsmarkt is niet automatisch gemaakt. De aanpak van 8TING past in de trend van maatwerk en maakt persoonlijke dienstverlening mogelijk voor grote groepen klanten. En zorgt bovendien voor inzicht in wat wel en niet werkt. Zeker dus de moeite waard om te blijven volgen!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

José Hendriksen helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Anitra Vink: ‘Word concreet bij Wmo-indicatie voor begeleiding’

Bijstand en gokken: quitte of niet?

Als consulent binnen de Participatiewet krijg je regelmatig te maken met complexe situaties, waarin inwoners financiële problemen hebben. Soms speelt gokken een rol, een factor die meer impact kan hebben dan op het eerste gezicht lijkt. Gokken kan een onschuldig tijdverdrijf zijn, maar ook uitmonden in problematisch gedrag, met verstrekkende gevolgen voor inkomen, mentale gezondheid en sociale relaties.

Praktische Psychologie in de spreekkamer: “Je leert mensen echt beter begrijpen.”

Hilal Asa, consulent zelfstandigen bij de gemeente Rotterdam, volgde onlangs de training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ van Stimulansz. Hilal vertelt hoe de training haar helpt effectievere gesprekken met ondernemers te voeren en over haar werk en de uitdagingen die zij daarbij tegenkomt.