De Wmo-consulent is een voorloper bij het bedenken en inzetten van oplossingen. Werken als Wmo-consulent verveelt nooit!

Nieuwe rolstoel

Mila is een meisje van 12 en ze zit in een rolstoel vanwege een aangeboren aandoening. Ze kan niet staan of lopen. Wat Mila heel goed kan is groeien. Zoals iedere meid van deze leeftijd groeit ze flink, in de lengte en de breedte. Dat betekent niet alleen dat ze vaak nieuwe kleren nodig heeft maar ook een nieuwe rolstoel. Op een ochtend bezoek ik Mila, haar ouders en ergotherapeut op de mytylschool waar Mila naartoe gaat. Het is duidelijk dat de stoel aan vervanging toe is: Mila puilt er als het ware uit. Met een meetlint in de hand stellen we een zogenaamd programma van eisen op. Hierin staat waaraan een nieuwe rolstoel voor Mila moet voldoen. Hoe breed de stoel moet zijn, hoe hoog, wat voor banden, et cetera. Later, achter mijn bureau bij de gemeente, bel ik de rolstoelleverancier om een passing af te spreken. We zullen tijdens de passing verder kijken naar wat voor Mila de best passende oplossing is.

Oud en versleten

De volgende klant is mevrouw de Boer.  Ze is 85 jaar en ze heeft zich gemeld vanwege problemen bij het huishouden. Ze is oud en versleten, zeg ze. Het lukt niet meer om te stofzuigen en om de badkamer en keuken eens goed uit te soppen. Ze heeft geen kinderen of andere mensen die kunnen helpen en dus blijft het werk liggen. Het vuil stapelt zich op. Zou de Wmo kunnen helpen? Door goed te luisteren en door te vragen, kom ik samen met mevrouw op de voor haar beste oplossing. Deze blijkt te liggen in de algemene voorziening voor hulp bij het huishouden. Op deze manier wordt het huis schoon gehouden en heeft mevrouw de minste onkosten. Achter de vraag van mevrouw schuilt nog een probleem: ze is erg alleen. Ik vraag haar of ze behoefte heeft aan een gesprek met de ouderen-consulent. Zij kan met haar kijken naar allerlei activiteiten zodat mevrouw minder alleen is en meer om handen heeft.

Na het huisbezoek fiets ik terug naar kantoor om al mijn bevindingen in een gespreksverslag te verwerken. Het is belangrijk dat ik in klare taal omschrijf wat we hebben besproken en wat de uiteindelijke oplossing is. Dit gaat op de bus naar mevrouw de Boer. Zij kan het doorlezen en als ze het met de inhoud eens is, ondertekenen.  Van andere cliënten heb ik verslagen terug gekregen zodat ik beschikkingen kan schrijven en versturen. Dit zijn de formele besluiten waarin Wmo- voorzieningen worden toegekend, of soms worden afgewezen.

Zomaar een dag

Zomaar een dag uit het leven van een Wmo consulent. Ik luister naar verhalen over beperkingen. Ik vraag door om erachter te komen wat er speelt en of er achterliggende problemen zijn. Ik zoek samen met de cliënt en zijn omgeving naar oplossingen. Soms zijn dat Wmo-maatwerkvoorzieningen. Soms zijn de oplossingen creatiever en vergt dat out of the box denken van me. Ik moet in staat zijn om slecht nieuws te brengen op een manier waarbij de cliënt me begrijpt. Ik moet mijn beslissingen in de wettelijke kaders van de Wmo gieten en motiveren. In begrijpelijke taal. Soms moet ik in een bezwaarprocedure uitleggen hoe ik tot een besluit ben gekomen.

Geen dag is hetzelfde voor de  Wmo-consulent!

Geselecteerd op basis van dit onderwerp

Deel deze pagina