Wmo-consulenten en juristen: verenig je!

Je bent van mening dat de echtgenote taken kan overnemen die onder de gebruikelijke hulp vallen. Voor andere taken wil je een vrijwilliger inzetten. Daardoor vallen de uren in jouw indicatie een stuk lager uit dan bij de vorige. Helaas is de cliënt het daar niet mee eens en gaat hij in bezwaar. Nu komt de juridische afdeling van jouw gemeente in actie. En wat er dan gebeurt? Jouw praktijkonderzoek, rapportage en beschikking worden ineens onder een juridisch vergrootglas gelegd. Heb je je aan de wet gehouden? Blijft jouw besluit juridisch overeind?

In jouw ogen heb je alles goed onderbouwd en zorgvuldig uitgezocht. Maar de jurist denkt daar anders over en stelt allerlei vragen. Het lijkt wel alsof jullie verschillende talen spreken: jij redeneert vanuit de praktijk, de jurist vanuit de wet.

Uitdaging (her)onderzoek begeleidingsvragen

Wat het (her)onderzoek naar begeleidingsvragen zo uitdagend en interessant maakt is dat er bij sommige onderdelen juridisch nog grijze gebieden bestaan. Zo zijn er over de begrippen gebruikelijke hulp en mantelzorg nog onduidelijkheid want: is het gebruikelijke hulp om met je man mee te gaan naar de markt omdat hij dat vanwege een PTSS niet zelf kan? En wat is het verschil tussen gebruikelijke hulp en mantelzorg? Ook bestaat er onduidelijkheid bij het toekennen van uren begeleiding aan bepaalde taken.

Hoeveel tijd is passend? En als jij dan minder of meer uren toekent: waarop heb jij dat dan gebaseerd? Er is geen protocol zoals bij huishoudelijke hulp, dus hoe kom jij dan tot een passende indicatie?

Bij deze vragen kan er een discussie ontstaan tussen de Wmo-consulent en de jurist. Jij wilt de problemen van de cliënt zo goed mogelijk oplossen op een manier die passend is voor hem maar die ook goedkoop is voor de gemeente. De jurist wil dat natuurlijk ook allemaal, maar hij wil ook dat het juridisch klopt. Het lijkt alsof jullie verschillende talen spreken.

Oplossing

Hoe los jij dit op? In de training ‘Begeleiding indiceren in de Wmo’ krijg je handvatten aangereikt om eenzelfde taal te gaan spreken en zo te komen tot een gefundeerd besluit dat overeind blijft. Doordat de training wordt gegeven door een Wmo-jurist van Stimulansz en een Wmo-indicatiesteller worden beide kanten van het spectrum belicht. Ook kun je deelnemen aan onze opleiding tot Wmo consulent.

Tips

Een aantal tips die helpen bij het indiceren van begeleiding:

  • Vertaal artikel 2.3.2. van de Wmo 2015 naar een praktisch stappenplan;
  • zowel de Wmo- consulent als de jurist moeten hetzelfde vertrekpunt hebben: wat is het gewenste effect voor de cliënt?
  • word het eens over de begrippen gebruikelijke hulp en mantelzorg en leg ze vast in het beleid;
  • betrek eerder een medisch adviseur in het onderzoek naar begeleiding of gebruikelijke hulp.
  • pluis tot in detail uit om hoeveel tijd het gaat per taak per individuele cliënt en ga niet uit van normen.

En wat misschien wel het belangrijkste is en daarom ook enorm voor de hand liggend: práát met elkaar. Zoek elkaar op! Je hebt elkaar nodig: om van elkaar te leren en om tot een goed besluit te komen. Een besluit dat in een bezwaar- of rechtszaak staat als een huis!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Anitra Vink helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Zo stoomde Beverwijk 6 zij-instromers klaar als Wmo-adviseur

In één klap kreeg de gemeente Beverwijk er 6 Wmo-adviseurs bij. Een verdubbeling van het team. Hoe leid je zij-instromers op tot volwaardige adviseurs? Stimulansz ontwikkelde een incompany-opleiding en verzorgde die samen met het hele Wmo-team van de gemeente. “Alle collega’s droegen eraan bij. Dat gaf een mooie dynamiek.”

Fris en fruitig in roerige tijden: Kan dat?

In mijn vorige column stelde ik de vraag of je politiek onafhankelijk kan zijn in roerige tijden. De vervolgvraag is hoe je zelf fris en fruitig blijft in roerige tijden. De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) luidt de noodklok en stelt dat we in een ‘hypernerveuze samenleving’ leven en adviseert om op de rem te trappen.

Evert Jan Slootweg nieuw lid Raad van Toezicht Stimulansz

Evert Jan Slootweg is voorgedragen als lid van de Raad van Toezicht van Stimulansz. Hij neemt de portefeuille Financiën en risicomanagement op zich. Slootweg is wethouder van de gemeente West Maas en Waal. Eerder was hij procesmanager bij Divosa, Tweede Kamerlid voor het CDA en strategisch adviseur. Over zijn motivatie, zijn ambities en de ideale gemeente.