Blogs & Nieuwsartikelen

Blijf op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen in het sociaal domein. Lees onze blogs van experts, toelichting op (nieuwe) wetgeving en interessante interviews.

Onze publicaties

Moet ook in de Jeugdwet het tarief sociaal netwerk betaald worden volgens de cao VVT?

Het kon niet uitblijven; een uitspraak waarin een rechtbank van mening is dat de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep CRvB over het tarief sociaal netwerk in de Wmo 2015 ook geldt voor de Jeugdwet.

Leer denken en handelen als een stoïcijn binnen de schuldhulpverlening

Ontdek hoe stoïcijnse principes schuldhulpverleners helpen bij uitdagingen en frustraties in hun werk, met praktische voorbeelden.

Zo leest en begrijpt u wetteksten en jurisprudentie beter

Worstelt u ook met lezen en begrijpen van wetteksten en jurisprudentie? Juridisch adviseurs Wim Peters en mr. Charlotte Vanderhilt geven tips.

Handreiking Gegevensuitvraag Bbz – Informatie voor gemeenten

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de gegevensuitvraag bij de aanvraag van een Bbz-uitkering en/of Bbz-krediet. Deze handreiking biedt gemeenten inzicht en handvatten om tot een uniformere manier van de uitvoering van Bbz-aanvragen te komen.

“Goed rapporteren in de Wmo vraagt om zorgvuldigheid en zelfreflectie”

Goed rapporteren volgens het stappenplan van de CRvB, hoe gaat dat? Wmo-trainer Anitra Vink geeft antwoord.

“AI is in het sociaal domein niet te negeren”

AI en ChatGPT gaan impact hebben, ook in het sociaal domein. Dat verwachten juridisch redacteur Kris Park en productontwikkelaar Maarten Simons.

Het bestaansminimum moet omhoog, maar hoe?

Juridisch redacteur Eva Labrujère bespreekt de uitdagingen en initiatieven rond het verhogen van het bestaansminimum in Nederland.

“Een goede uitleg over de vtlb-berekening motiveert mensen”

Hoe legt u als schulphulpverlener de vtlb-berekening uit aan een inwoner? Trainer en adviseur Jaqueline Clement geeft tips.

Een brief die staat als een huis

Gemeenten verbinden zich aan duidelijke communicatie met inwoners; essentieel zijn helderheid, structuur en begrijpelijke taal.

“De teksten in de Kennisbank zijn heel begrijpelijk en toegankelijk geschreven”

Wendy van de Bosch is klantmanager bij de gemeente Voorne aan Zee en vertelt over haar ervaring met de Kennisbank van Stimulansz

Hoe zit dat? pgb-fraude in de Wmo 2015

Sinds 2007 kennen we het pgb in de Wmo. Het pgb is een geldbedrag, bedoeld om ondersteuning in te kopen. Voor veel mensen is dat pgb echt een uitkomst. In deze blog vertelt mr. Paul Norp meer over de uitvoering van het pgb en het voorkomen van pgb-fraude.

De kunst van het positief beïnvloeden in de spreekkamer

Hebt u als klantmanager soms het gevoel dat u tegen een muur praat tijdens gesprekken met ‘lastige’ inwoners? Als dat zo is, kan de beïnvloedingstheorie van Robert Cialdini, sociaal psycholoog en auteur van het boek “Invloed: De zes geheimen van het overtuigen”, nieuwe perspectieven openen.