Beschikkingen via e-mail tijdens Coronacrisis?

Beschikkingen en beslissingen op bezwaar per e-mail? Het juridisch team van Stimulansz geeft antwoord.

Vraag

Door de coronacrisis werken de meeste ambtenaren uit onze gemeente thuis. In hoeverre kunnen wij de beschikkingen en beslissingen op bezwaar per mail versturen?

Antwoord

In artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht staat dat besluiten bekendgemaakt worden door toezending of uitreiking aan de betrokkene. Daarmee wordt bedoeld het fysiek per post versturen. Maar een bestuursorgaan mag een besluit ook via e-mail besturen. Dat kan op grond van artikel 2:14, eerste lid van de Awb . Voorwaarde is dan wel dat betrokkene kenbaar heeft gemaakt dat hij  op die manier voldoende bereikbaar is. Ook kan een belanghebbende  kenbaar maken dat hij  via e-mail bereikbaar is door dit expliciet aan te geven. Hij heeft de gemeente bijvoorbeeld  verzocht alle correspondentie te versturen naar een bepaald e-mailadres. Daarnaast kan uit de handelingen van betrokkene blijken dat hij via  e-mail bereikbaar is. Bijvoorbeeld omdat betrokkene eerder ook al met de gemeente heeft gecommuniceerd per e-mail. Dat een betrokkene dus ook impliciet kenbaar kan maken dat hij via e-mail voldoende bereikbaar is heeft de Hoge Raad bevestigd in het arrest van 19 oktober 2018, ECLI:NL:HR:2018:1967.
Beschikkingen en beslissingen op bezwaar kunt u  dus per e-mail  verzenden als betrokkene kenbaar heeft gemaakt per e-mail goed bereikbaar te zijn. Misschien  is het handig om eerst even telefonisch contact op te nemen met betrokkene om te vragen of het bericht per e-mail verzonden kan worden. Anders  kunt u in het dossier van betrokkene  nakijken of eerder per e-mail met betrokkene is gecorrespondeerd.
In het derde lid van artikel 2:14 van de Awb wordt nog aangegeven dat wanneer een bestuursorgaan langs elektronische weg communiceert, dat op een betrouwbare en vertrouwelijke manier dient te gebeuren. Tips om op betrouwbare manier per e-mail te communiceren zijn:

  • Controleer of het BSN niet in de beschikking staat. Hackers en criminelen begrijpen ook dat in deze tijd het berichtenverkeer tussen overheid en burger voornamelijk per mail zal gaan en een BSN is zo uit de e-mail geplukt. BSN is erg privacygevoelig en het is makkelijk daar misbruik van te maken, dus vermeld  dit niet in beschikkingen.
  • Verzend de beschikking als PDF: wijzigen is dan lastiger en de lay-out blijft behouden.
  • Verstuur beschikkingen  per beveiligde mail, bijvoorbeeld via Zivver. Overleg dit met de afdeling ICT. Ook (of juist) in deze tijd moet er alles aan gedaan worden om berichten veilig te versturen. Het onbeveiligd versturen van een e-mail kunt u vergelijken met het versturen van een brief zonder de envelop dicht te plakken.
  • Heb extra aandacht voor de ondertekening: door de gemandateerde met bijvoorbeeld de volgende tekst of een variant daarop: Dit besluit is elektronisch verzonden en daarom niet ondertekend.
  • De Autoriteit Persoonsgegevens heeft ook tips voor veilig thuiswerken.

Disclaimer: Deze vraag is recent gesteld aan de Helpdesk Inzicht Sociaal Domein van Stimulansz. Het antwoord is gegeven met de kennis en inzichten van 24 maart 2020. Met de huidige, snelle ontwikkelingen kan Stimulansz niet garanderen dat dit antwoord op een latere datum nog volledig juist is. We passen het antwoord aan als dat nodig is. Voor meer actuele informatie rond corona en het sociaal domein verwijzen we u naar Inzicht Sociaal Domein.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Rechtsstatelijk leiderschap: betekenis van het rapport van de Staatscommissie rechtsstaat

De overheid is te ingewikkeld geworden en de rechtsbescherming schiet tekort. Dit is een van de conclusies uit het rapport ‘De gebroken belofte van de rechtsstaat’ van de Staatscommissie rechtsstaat dat op 10 juni 2024 verscheen.

Richard Spaans: “Interne controle draait om verbetering, niet alleen om controle”

Als adviseur interne controle in het sociaal domein wil Richard Spaans méér dan controleren. Hij wil vooral ook bijdragen aan het verbeteren van beleid en uitvoering, samen met zijn collega’s. Dat betekent: knelpunten opsporen en daar snel mee aan de slag. De tool Kwaliteit in Control (KiC) is voor hem onmisbaar. “Het maakt mijn werk heel overzichtelijk en inzichtelijk.”

Gemeente Velsen werkt met de kennisbank Inzicht Sociaal Domein

Gemeente Velsen werkt sinds januari 2025 met de kennisbank Inzicht Sociaal Domein. Niet alleen vanwege de lagere kosten, maar ook omdat je makkelijk de informatie vindt die je nodig hebt. Kwaliteitsmedewerker Jeugd Carla Voogt heeft er al goede ervaringen mee.