Betalingsregeling? Ja graag! Of toch niet?

Inzet van gemeenten rondom vroegsignalering leidt tot een verschuiving binnen de schuldhulpverlening: steeds meer betalingsregelingen voor kleine betalingsachterstanden.
Basisdienstverlening. Hoe doe je dat?

Maximale looptijd betalingsregeling

Hoewel dit een goede ontwikkeling is, is het treffen van een betalingsregeling niet altijd even gemakkelijk. Schuldeisers stellen voorwaarden aan het treffen van een betalingsregeling. In veel gevallen willen zij een vordering binnen 6, 12 of 24 maanden betaald hebben. Als men hier niet aan kan voldoen, is er geen betalingsregeling mogelijk. Het is opmerkelijk dat deze maximale looptijd wordt geëist, terwijl aan de andere kant wordt gesteld dat een schuld die binnen 3 jaar afgelost kan worden niet problematisch is. In de praktijk zijn deze situaties helaas wel problematisch doordat het vaak niet mogelijk is om een betalingsregeling te treffen.
Voorbeelden van schuldeisers die een maximale looptijd van een betalingsregeling hebben zijn de Belastingdienst, het CJIB en meerdere zorgverzekeraars. Uiteraard is het de bedoeling dat schulden betaald worden en hebben schuldeisers het recht om voorwaarden te stellen. Zij zijn juridisch namelijk niet verplicht om een betalingsregeling te treffen. Incassomaatregelen hebben bij mensen met schulden echter nauwelijks effect. Er is vaak geen geld om de vordering te betalen, waardoor mensen alleen maar verder in de problemen komen. Dit zorgt voor een stressvolle situatie, met alle gevolgen van dien.

Schuldregeling eenvoudiger te treffen dan een betalingsregeling

Mensen met betalingsachterstanden en de hulpverleners die hen begeleiden staan geregeld voor een grote uitdaging. Het lijkt soms dat een schuldregeling eenvoudiger te treffen is dan een betalingsregeling. De vraag is dan ook of er voor deze groep mensen dan maar een schuldregelingstraject opgestart moet worden. Dit traject kan dan binnen 36 maanden en met 100% betaling afgerond worden. Niet alle mensen staan echter open voor een schuldregelingstraject, waardoor zij waarschijnlijk geen oplossing vinden voor de betalingsachterstanden. Daarnaast zitten er ook nadelen aan een schuldregelingstraject, zoals bijkomende voorwaarden en een BKR-registratie. Er kan in twijfel getrokken worden of dit alternatief de gewenste oplossing biedt voor een relatief kleine schuldsituatie.

Hulpvragen vanuit vroegsignalering

De hulpvragen van mensen met kleine betalingsachterstanden zullen naar verwachting nog verder toenemen vanwege de inzet van vroegsignalering. De gemeente zal in veel gevallen een aanbod voor een gesprek gaan doen. Het is belangrijk om in dit gesprek een passende oplossing te kunnen bieden. Dit voorkomt verhoging van de schulden of te hoge betalingsregelingen waardoor er onvoldoende geld overblijft om van te leven.

Wat kunt u als gemeente doen?

Als gemeente kunt u (lokale) schuldeisers stimuleren om akkoord te gaan met een langere looptijd door met hen in gesprek te gaan over het belang van een betalingsregeling. Want wanneer de betalingsachterstanden niet tijdig worden opgelost, zijn grotere financiële problemen te verwachten. De kans dat de achterstand dan volledig kan worden betaald, wordt kleiner.
Wanneer een betalingsregeling niet mogelijk blijkt te zijn, is het herfinancieren van de betalingsachterstanden een goed alternatief. Heeft uw gemeente geen overeenkomst met een (krediet)bank? Dan is het belangrijk om dit alsnog te organiseren, zodat er aan uw inwoners een goed aanbod in het kader van schuldhulpverlening kan worden gedaan.Dat kan met onze juridische kennisbank Inzicht Sociaal Domein!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Zo stoomde Beverwijk 6 zij-instromers klaar als Wmo-adviseur

In één klap kreeg de gemeente Beverwijk er 6 Wmo-adviseurs bij. Een verdubbeling van het team. Hoe leid je zij-instromers op tot volwaardige adviseurs? Stimulansz ontwikkelde een incompany-opleiding en verzorgde die samen met het hele Wmo-team van de gemeente. “Alle collega’s droegen eraan bij. Dat gaf een mooie dynamiek.”

Fris en fruitig in roerige tijden: Kan dat?

In mijn vorige column stelde ik de vraag of je politiek onafhankelijk kan zijn in roerige tijden. De vervolgvraag is hoe je zelf fris en fruitig blijft in roerige tijden. De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) luidt de noodklok en stelt dat we in een ‘hypernerveuze samenleving’ leven en adviseert om op de rem te trappen.

Evert Jan Slootweg nieuw lid Raad van Toezicht Stimulansz

Evert Jan Slootweg is voorgedragen als lid van de Raad van Toezicht van Stimulansz. Hij neemt de portefeuille Financiën en risicomanagement op zich. Slootweg is wethouder van de gemeente West Maas en Waal. Eerder was hij procesmanager bij Divosa, Tweede Kamerlid voor het CDA en strategisch adviseur. Over zijn motivatie, zijn ambities en de ideale gemeente.