Deurwaarders die beslag leggen, moeten het digitaal beslagregister voor gerechtsdeurwaarders raadplegen. Het register heeft als doel:
Maar niet alleen deurwaarders leggen beslag. Overheidsorganisaties doen dit bijvoorbeeld ook. Daarom leeft er bij veel schuldhulpverleners en maatschappelijke en politieke organisaties de wens het huidige beslagregister te verbreden met overheidspartijen. De bescherming van de beslagvrije voet is een onderdeel van de Brede Schuldenaanpak. De staatssecretaris van SZW onderschrijft de wens en heeft het voorstel voor de Wet stroomlijning derdenbeslag ter internetconsultatie aangeboden.
Een beslagleggende partij moet informatie over eventueel lopende verrekeningen en beslag op loon of uitkering bij de schuldenaar of derden ophalen. Deze informatie is van belang bij de vaststelling van de hoogte van de beslagvrije voet. Daar gaat het nu vaak fout. Gegevens worden niet of niet op tijd aangeleverd.
Er zijn 2 soorten samenloop van beslagen die kunnen leiden tot een te lage beslagvrije voet:
In naar schatting 45% van alle beslagen is sprake van één van beide vormen van samenloop.
Net als bij de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet wil dit voorstel een grondslag geven voor gegevensuitwisseling tussen de verschillende beslagleggende partijen.
In het voorstel worden onder beslagleggende partijen verstaan:
Er zijn uitvoeringsorganisaties die de bevoegdheid hebben om een vordering met een (eventueel periodiek) tegoed van de schuldenaar te verrekenen. Bijvoorbeeld de gemeente die een vordering door te veel ontvangen bijstand kan verrekenen met te verstrekken bijstand. Of de Belastingdienst/Toeslagen die een openstaande toeslagschuld kan verrekenen met een voorschot toeslagen. Deze organisaties vallen ook onder het voorstel.
Het wetsvoorstel moet in ieder geval een antwoord geven op de vraag of het beoogde beslag tot gevolg heeft dat de openstaande vordering binnen een redelijke termijn wordt voldaan.
Als uit de beschikbare informatie blijkt dat bij ongewijzigde omstandigheden de vordering niet binnen 3 jaren kan worden verhaald, is het de vraag of het zin heeft de beslagprocedure door te zetten. De schuldenaar is er niet mee gebaat dat zijn schuld wordt opgehoogd met onnodige kosten.
De uitvoering van deze wet ligt in handen van uitvoerende overheidsorganisaties (de Belastingdienst, UWV, de SVB, het LBIO, het CAK, het CJIB, de gemeenten, de waterschappen) en gerechtsdeurwaarders die beslag op periodiek inkomen mogen leggen of te veel uitbetaalde toeslagen of uitkeringen mogen verrekenen.
Zij moeten de gegevens over al gelegde beslagen en verrekeningen (digitaal) met elkaar delen. Ze krijgen door dit wetsvoorstel te maken met belangrijke wijzigingen binnen hun eigen processen. Daarom zullen er verschillende uitvoeringstoetsen worden gedaan. Door het wetsvoorstel voor internetconsultatie open te stellen kunnen gemeenten en andere organisaties reageren op het voorstel.
Naar verwachting kan de generieke voorziening in de loop van 2021 worden gerealiseerd. Daarna zullen de beslagleggende partijen gefaseerd aansluiten.
Dit wetsvoorstel beoogt 3 effecten:
Als deze effecten worden bereikt, zullen ze bijdragen aan een betere bescherming van de beslagvrije voet.Dat kan met onze juridische kennisbank Inzicht Sociaal Domein!