Fraude voorkomen in Jeugdwet en Wmo 2015 met handhaving en kwaliteitscontrole

Stimulansz-adviseur Paul Norp nam de bezoekers tijdens het eerste deel van de bijeenkomst mee in de vraag hoe je met handhaving en kwaliteitscontrole fraude binnen de Jeugdwet en Wmo 2015 kan voorkomen. Er werd onder andere ingegaan op risicofactoren, de vraag wat handhaving eigenlijk is en hoe fraude mogelijk kan worden voorkomen.

Handhaving en kwaliteitscontrole in de praktijk organiseren

In het tweede deel van de themabijeenkomst werd de slag gemaakt van inhoudelijke expertise van Paul naar concreet gebruik van deze kennis in de applicatie Kwaliteit in Control. KiC-productmanager Maarten Simons peilde bij de aanwezige gemeenten de behoefte qua kwaliteitskaders en normensets. Dit varieerde van normen voor advisering vanuit de sociale teams, een beleidschecklist voor handhaving, heronderzoek en inrichting van een fraude infrastructuur tot aan een screening en evaluatie van aanbieders van Wmo. Tevens introduceerde Maarten de KiC-module voor sociale wijkteams.

Geïnteresseerd?

Al met al was het een goedbezochte bijeenkomst over de zeer actuele thematiek rondom Jeugd en Wmo. Heeft u interesse in de besproken thematiek of wilt u meer weten over de applicatie Kwaliteit in Control? Neem dan contact op met Maarten Simons.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Een klant wil het gesprek opnemen; kan een klantmanager dit weigeren?

Het verzoek van een inwoner om een geluidsopname te maken, moet een klantmanager in beginsel inwilligen. Dit is alleen anders als er zwaarwegende redenen zijn om opname te verbieden. Bijvoorbeeld als er zeer gevoelige informatie wordt gedeeld.

Vroegsignalering: een effectief hulpaanbod met een effectieve flyer

De Wgs biedt kansen om geldzorgen aan te pakken. Flyers zijn een effectieve manier om hulp aan te bieden. Een flyer sturen is een relatief goedkope manier om het hulpaanbod te doen en lijkt in de praktijk goed te werken. Ook kan het achterlaten van een flyer na een huisbezoek ertoe leiden dat de inwoner alsnog contact opneemt.

Politiek onafhankelijk in roerige tijden: Kan dat nog?

In een wereld die steeds meer gepolariseerd lijkt en waar de maatschappelijke debatten soms verharden, rijst de vraag: Kan een organisatie nog écht politiek onafhankelijk zijn? Bij Stimulansz is het antwoord al jaren een volmondig ja. ‘Onafhankelijk’ is nadrukkelijk niet hetzelfde als ‘onverschillig’. Dat onderscheid is cruciaal.