5 tips voor geldig vastleggen identiteit bij Wmo aanvraag

In de praktijk blijkt dit voor uitvoerders van de Wmo een lastig punt. We noemen enkele struikelblokken:

  • In Wmo-rapportages staat niet vermeld of de identiteit is vastgesteld;
  • Het moment waarop de identiteit moet worden vastgesteld is niet duidelijk. Bij de behandeling van de melding (keukentafelgesprek)? Of als er een aanvraag wordt gedaan (en u de burger niet meer ziet)?
  • Er wordt soms een kopie in het dossier bewaard van het betreffende document, soms ook niet. En mag er wel een kopie worden gemaakt en bewaard? Denk aan de nieuwe Privacywet (AVG).

Vanuit de rechtmatigheid en verantwoording gedacht, wordt hier ook verschillend mee omgegaan. Kwaliteitsmedewerkers en/of interne controleurs doen het ontbreken van de vastgestelde  identiteit af met het maken van een opmerking hierover, zien het soms als een onzekerheid en een enkele keer als een fout. De constatering wordt verschillend gewogen.
Dit kan problemen geven. Momenteel is bij veel organisaties de accountant bezig met de controle op het jaarwerk. En er komen van diverse kanten signalen binnen dat de accountant er nu vooral op let of de identiteit is vastgesteld aan de hand van een geldig document. Is dit niet het geval, dan is de verstrekte voorziening onrechtmatig. De wet is immers duidelijk. Deze omissie kan dus grote financiële gevolgen hebben.

5 tips voor het geldig vastleggen van de identiteit van een persoon:

  • Zorg altijd voor zichtbare vastlegging van het feit dat de identiteit is vastgesteld;
  • Stel de identiteit vast bij het keukentafelgesprek;
  • Als het keukentafelgesprek schriftelijk wordt aangekondigd, vraag dan in die brief of het identiteitsbewijs klaargelegd kan worden;
  • Overweeg of een voorziening moet worden geweigerd als er geen geldig document is;
  • Leg deze bovenstaande punten vast in een werkinstructie.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Andries Terpstra helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Eén loket voor elke vraag: van het ‘wie’ naar het ‘hoe’

Ik loop al sinds 2004 mee in het sociaal domein. Het is de kunst om dan professioneel nieuwsgierig te blijven en met een open blik te kijken naar hoe we dingen doen zonder die als vanzelfsprekend te beschouwen. Juist door anders te kijken ontstaat ruimte voor verwondering en verwondering geeft ruimte voor verbetering. Een van die zaken waar ik me over verwonder is de vraag ‘wie moet iets oplossen’.

Kan een inburgeraar na 1,5 jaar nog van leerroute wisselen?

Gemeenten krijgen regelmatig te maken met inburgeraars voor wie de gekozen leerroute toch niet passend blijkt. Wat als die mismatch pas na 1,5 jaar aan het licht komt? In deze blog lees je welke ruimte gemeenten dan hebben om alsnog te schakelen.

Een elektrische fiets als re-integratievoorziening Pw naar werk?

Een inwoner die al jaren bijstand ontvangt, heeft na een intensief begeleidingstraject zicht op werk. De verwachting is dat deze inwoner duurzaam uit zal stromen. De inwoner heeft een medische beperking en in verband daarmee hulp nodig om naar het werk te gaan. Een elektrische fiets lijkt de goedkoopst passende oplossing. Zo nodig wil de inwoner de kosten wel terugbetalen. Kan de gemeente zo’n fiets als re-integratievoorziening faciliteren?