5 tips voor geldig vastleggen identiteit bij Wmo aanvraag

In de praktijk blijkt dit voor uitvoerders van de Wmo een lastig punt. We noemen enkele struikelblokken:

  • In Wmo-rapportages staat niet vermeld of de identiteit is vastgesteld;
  • Het moment waarop de identiteit moet worden vastgesteld is niet duidelijk. Bij de behandeling van de melding (keukentafelgesprek)? Of als er een aanvraag wordt gedaan (en u de burger niet meer ziet)?
  • Er wordt soms een kopie in het dossier bewaard van het betreffende document, soms ook niet. En mag er wel een kopie worden gemaakt en bewaard? Denk aan de nieuwe Privacywet (AVG).

Vanuit de rechtmatigheid en verantwoording gedacht, wordt hier ook verschillend mee omgegaan. Kwaliteitsmedewerkers en/of interne controleurs doen het ontbreken van de vastgestelde  identiteit af met het maken van een opmerking hierover, zien het soms als een onzekerheid en een enkele keer als een fout. De constatering wordt verschillend gewogen.
Dit kan problemen geven. Momenteel is bij veel organisaties de accountant bezig met de controle op het jaarwerk. En er komen van diverse kanten signalen binnen dat de accountant er nu vooral op let of de identiteit is vastgesteld aan de hand van een geldig document. Is dit niet het geval, dan is de verstrekte voorziening onrechtmatig. De wet is immers duidelijk. Deze omissie kan dus grote financiële gevolgen hebben.

5 tips voor het geldig vastleggen van de identiteit van een persoon:

  • Zorg altijd voor zichtbare vastlegging van het feit dat de identiteit is vastgesteld;
  • Stel de identiteit vast bij het keukentafelgesprek;
  • Als het keukentafelgesprek schriftelijk wordt aangekondigd, vraag dan in die brief of het identiteitsbewijs klaargelegd kan worden;
  • Overweeg of een voorziening moet worden geweigerd als er geen geldig document is;
  • Leg deze bovenstaande punten vast in een werkinstructie.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Andries Terpstra helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”