De huisarts voor ondernemers
Hilal werkt inmiddels iets meer dan 3 jaar als consulent zelfstandigen binnen de gemeente Rotterdam. In haar rol helpt ze ondernemers met financiële uitdagingen, waarbij ze, zoals ze zelf zegt, optreedt als een soort huisarts voor ondernemers. “Ik ben generalist. Dat betekent dat ik ondernemers zo breed mogelijk ondersteun. Net als een huisarts probeer ik problemen op te lossen, maar dan op financieel vlak. En zo nodig verwijs ik ze door.” Met haar achtergrond in accountancy koos Hilal bewust voor deze switch: “Ik wilde niet alleen werken aan financiële cijfers, maar ondernemers echt helpen. Nu zit ik aan de andere kant van de tafel en bied ik ondersteuning in de spreekkamer.”
De uitdagingen in de spreekkamer
Geen enkel gesprek is hetzelfde, aldus Hilal. De dynamiek in de spreekkamer kan flinke uitdagingen met zich meebrengen. “Soms zijn mensen emotioneel, soms zelfs agressief. Je weet nooit wie je tegenover je krijgt. In 9 van de 10 gevallen lukt het mij om mensen tot rust te brengen en mijn rol voor hen te verduidelijken. Ik ben er om hen te helpen.” De training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ biedt Hilal concrete handvatten om op een goede manier met dit soort situaties om te gaan.
Van vaste mindset naar groeimindset
Wat Hilal van de training vooral is bijgebleven, is het concept van de groeimindset versus de vaste mindset. “Sommige ondernemers komen bij mij binnen met een vaste mindset: ze zitten vast in negatieve denkpatronen. Tijdens de training leerde ik hoe ik hen kan helpen die mindset om te buigen naar een groeimindset. Dat betekent dat ik hen motiveer om mogelijkheden te zien en stappen vooruit te zetten.” Volgens Hilal gaat dit niet vanzelf: “Je moet bewust werken aan hoe je gesprekken voert. Complimenten geven werkt niet altijd; in sommige gevallen is het beter te triggeren en mensen te prikkelen om anders te denken. Dat inzicht is voor mij heel waardevol.”
De kracht van interactieve trainers
Hilal spreekt lovend over José en Quirina, de trainers die de training verzorgden. “José is heel energiek en weet de stof op een pakkende manier over te brengen, met voorbeelden uit de praktijk van het sociaal domein. Quirina is rustiger en legt alles helder uit. Die combinatie werkt perfect. De training is interactief en herkenbaar: veel in de training gebruikte situaties komen overeen met wat ik dagelijks in de spreekkamer meemaak.”
Blijvende impact op het werk
De training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ heeft Hilal bewuster gemaakt van hoe zij gesprekken voert en waar ze op kan letten. “Onbewust paste ik al wel bepaalde technieken toe, maar door de training heb ik nu veel meer inzicht in wat ik doe en waarom. Ik kan gerichter werken en mensen beter begeleiden. “
Waarom de training ‘Praktische psychologie in de spreekkamer’ een aanrader is
“Deze training is niet alleen goed voor je eigen ontwikkeling, maar ook voor je team. Je leert elkaar beter begrijpen en je leert beter samenwerken. Dat maakt niet alleen je gesprekken effectiever, maar versterkt ook het teamverband.” Hilal ziet dan ook veel meerwaarde in de training voor haar collega’s en ook voor andere professionals die in teamverband werken of met inwoners in gesprek gaan. Hilal: “Als er een verdiepende training komt, ben ik de eerste die zich aanmeldt. Deze inzichten wil ik uitbreiden en ik wil me daarin verder ontwikkelen.”
Start het leren! Volg de training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ en krijg leukere gesprekken met inwoners. Er zijn nog plekken beschikbaar voor de training op maandag 10 februari of woensdag 28 mei.