0
Actualiteiten

Schuldhulpverlening

1 dagdeel
15 deelnemers
250,- *

Veranderingen in wet- en regelgeving hebben grote invloed op de uitvoering van de schuldhulpverlening. Als schuldhulpverlener is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven. Door het volgen van deze bijeenkomt actualiteiten Schuldhulpverlening houdt u uw vakkennis op peil.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U bent helemaal bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen
  • U heeft inspiratie voor uw beleid voor het komend jaar
  • U heeft inzicht in alle belangrijke jurisprudentie

Voor wie

  • Schuldhulpverleners

Zo ziet de bijeenkomst eruit

U wordt in één dagdeel bijgepraat over alle actualiteiten, trends en ontwikkelingen rondom schuldhulpverlening

*Deelname kost €250,- per persoon. Voor abonnees van de module Schuldhulp in onze juridische kennisbank Inzicht Sociaal Domein is de eerste deelnemer gratis.

Programma

Deze bijeenkomst gaat in op actuele vraagstukken rondom schuldhulpverlening. Natuurlijk bespreken we jurisprudentie en wijzigingen in wetgeving.

De volgende onderwerpen komen op 14 oktober 2021 aan de orde:

Fraudeschulden en schuldhulpverlening

Bij fraudeschulden is het niet altijd mogelijk om de schulden van de cliënt te regelen. In het wetsvoorstel ‘wijzigingen Participatiewet’ is het amendement toegevoegd waarin is geregeld dat uitkeringsinstanties akkoord mogen gaan met fraudeschulden als er sprake is van verminderde verwijtbaarheid of van geen opzet of grove schuld. Het is echter nog niet zeker of en wanneer dit wetsvoorstel wordt aangenomen. Wat betekent dit voor uw cliënten en wat is er wél mogelijk voor cliënten waar kwijtschelding nog steeds niet mogelijk is?

Veranderingen in het vtlb

Welke veranderingen zijn er sinds 1 juli 2021?  Waar moet u op letten en hoe past u dit toe?

Schuldhulpverlening en inburgeraars

De nieuwe Wet inburgering treedt definitief per 1 januari 2022 in werking. Een van de taken voor gemeenten is om bijstandsgerechtigde inburgeraars gedurende 6 maanden financieel te ontzorgen. Het werken aan financiële zelfredzaamheid is onderdeel van het financieel ontzorgen. Wat kan de schuldhulpverlening hierin betekenen?

Schuldregelingen voor cliënten met een laag of geen inkomen

Sinds 1 januari 2021 is in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) geregeld dat de beslagvrije voet gewaarborgd moet worden. Er zijn gemeente die bij een laag inkomen de aflossingscapaciteit bepalen o.b.v. de beslagvrije voet. Ook zijn er gemeente die € 0 voorstellen doen op het moment dat het inkomen lager is dan het vtlb. Wat zegt de Wgs eigenlijk over hoe schuldhulpverlening vormgegeven moet worden? En hoe gaat men in de Wsnp om met een lage aflossingscapaciteit? Hoe zorgen we ervoor dat er maatwerk wordt geleverd?

Data & Locatie

Lesdag en tijd

do 14 oktober 2021
13.00 – 16.30

Locatie

NDC den Hommel
Kennedylaan 9
3533 KH Utrecht

Trainer(s)

Marion Bijveld

Schuldhulpadviseur gespecialiseerd in uitvoeringsvraagstukken bij gemeenten.

06 82 43 22 38

Incompany

We bieden Actualiteiten Schuldhulpverlening ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Silke van Alphen helpt u graag verder.