- Herkennen van vooroordelen en de bijbehorende valkuilen
- Diversiteit van de doelgroep in het sociaal domein
- Wat is cultuur en wat is een cultuursensitieve houding?
- Inclusief denken en de bijbehorende principes
- Analysemodel voor interculturele communicatie
- Interventiemogelijkheden om miscommunicaties te voorkomen
Cultuursensitief werken
U wilt inwoners met een migratieachtergrond zo goed mogelijk helpen om te zorgen dat zij optimaal kunnen participeren in onze samenleving. Daarbij loopt u tegen uitdagingen aan, zoals cultuurverschillen of miscommunicaties. Wat doet u als een vader zijn dochter niet aan het schoolzwemmen wil laten deelnemen? Wat doet u als een statushouder weinig informatie met u deelt? Wat doet u als een bijstandsgerechtigde oplossingen steeds van tafel veegt? In deze training ontwikkelt u vaardigheden waarmee u mensen effectief kunt ondersteunen en een cultuursensitieve houding aan kunt nemen.
Overzicht
Uw resultaat:
- U heeft meer inzicht in het bestaan en ontstaan van vooroordelen en de valkuilen hiervan
- U heeft meer inzicht in de diversiteit van de doelgroep in het sociaal domein
- U weet wat cultuur en cultuursensitief werken is en wat dat voor betekenis heeft in uw werk
- U heeft meer inzicht in het begrip inclusief denken en de principes die hierbij horen
- U heeft meer inzicht in de verschillende aspecten van interculturele communicatie
- U leert verschillende vaardigheden om in de praktijk miscommunicaties te voorkomen
Voor wie
Medewerkers in het sociaal domein die mensen met een migratieachtergrond ondersteunen.
- Consulent inkomen
- Consulent inburgering
- Consulent sociaal team
- Consulent werk
- Jeugdprofessional
- Klantmanager inkomen
- Re-integratie consulent
- Schuldhulpverlener
- Wmo consulent
Zo ziet de training eruit
Het is een fysieke training waarbij we in 1 dag op een praktische manier aan de slag gaan met de onderwerpen.
Dit gaat u leren
Nederland heeft een grote diversiteit aan inwoners, met verschillende culturele achtergronden. Ondersteuning aan mensen met een migratieachtergrond kan als complex ervaren worden door mogelijke cultuurverschillen. Dit kan leiden tot miscommunicaties.
Wat doet u in uw werk om deze mensen te ondersteunen en hoe kan dat nóg beter? Hoe legt u verbinding met uw gesprekspartner? Op al dat soort vragen en meer krijgt u antwoord in de training Cultuursensitief werken.
Met de vaardigheden die u in deze training leert wordt de communicatie effectiever. Goede interculturele communicatie wordt niet bepaald door goede communicatie tussen culturen, maar juist door goede communicatie tussen mensen hebben. Door de hele training heen krijgt u voorbeelden en oefent u de geleerde vaardigheden in praktijk te brengen
Trainer(s)
Deze training wordt verzorgd door:

Strateeg integraal denken en werken in het sociaal domein, voor wie het effect voorop staat.

Adviseur inburgering met focus op de Wet inburgering 2021.
Incompany
We bieden de training Cultuursensitieve Klantmanager ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.
Veelgestelde vragen
Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.
Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.
Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.
U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.