Training

Cultuursensitief werken

U wilt inwoners met een migratieachtergrond zo goed mogelijk helpen om te zorgen dat zij optimaal kunnen participeren in onze samenleving. Daarbij loopt u tegen uitdagingen aan, zoals cultuurverschillen of miscommunicaties. Wat doet u als een vader zijn dochter niet aan het schoolzwemmen wil laten deelnemen? Wat doet u als een statushouder weinig informatie met u deelt? Wat doet u als een bijstandsgerechtigde oplossingen steeds van tafel veegt? In deze training ontwikkelt u vaardigheden waarmee u mensen effectief kunt ondersteunen en een cultuursensitieve houding aan kunt nemen.

Start van de opleiding

We denken graag met u mee over een passend aanbod.

Pagina delen op socials

Overzicht

Uw resultaat:

  • U heeft meer inzicht in het bestaan en ontstaan van vooroordelen en de valkuilen hiervan
  • U heeft meer inzicht in de diversiteit van de doelgroep in het sociaal domein
  • U weet wat cultuur en cultuursensitief werken is en wat dat voor betekenis heeft in uw werk
  • U heeft meer inzicht in het begrip inclusief denken en de principes die hierbij horen
  • U heeft meer inzicht in de verschillende aspecten van interculturele communicatie
  • U leert verschillende vaardigheden om in de praktijk miscommunicaties te voorkomen

Voor wie

Medewerkers in het sociaal domein die mensen met een migratieachtergrond ondersteunen.

  • Consulent inkomen
  • Consulent inburgering
  • Consulent sociaal team
  • Consulent werk
  • Jeugdprofessional
  • Klantmanager inkomen
  • Re-integratie consulent
  • Schuldhulpverlener
  • Wmo consulent

Zo ziet de training eruit

Het is een fysieke training waarbij we in 1 dag op een praktische manier aan de slag gaan met de onderwerpen.

blog card header

Vragen of advies nodig?

Gerrit van Romunde helpt je graag verder.

Dit ga je leren

Nederland heeft een grote diversiteit aan inwoners, met verschillende culturele achtergronden. Ondersteuning aan mensen met een migratieachtergrond kan als complex ervaren worden door mogelijke cultuurverschillen. Dit kan leiden tot miscommunicaties.

Wat doet u in uw werk om deze mensen te ondersteunen en hoe kan dat nóg beter? Hoe legt u verbinding met uw gesprekspartner? Op al dat soort vragen en meer krijgt u antwoord in de training Cultuursensitief werken.

Met de vaardigheden die u in deze training leert wordt de communicatie effectiever. Goede interculturele communicatie wordt niet bepaald door goede communicatie tussen culturen, maar juist door goede communicatie tussen mensen hebben. Door de hele training heen krijgt u voorbeelden en oefent u de geleerde vaardigheden in praktijk te brengen

Vrouw met hoofddoek op straat

Anders kijken
is meer bereiken

Programma

  • Herkennen van vooroordelen en de bijbehorende valkuilen
  • Diversiteit van de doelgroep in het sociaal domein
  • Wat is cultuur en wat is een cultuursensitieve houding?
  • Inclusief denken en de bijbehorende principes
  • Analysemodel voor interculturele communicatie
  • Interventiemogelijkheden om miscommunicaties te voorkomen

De

  

wordt gegeven door...

Bibian Ogier

Adviseur inburgering met focus op de Wet inburgering 2021.

Gerrit van Romunde

Strateeg integraal denken en werken in het sociaal domein, voor wie het effect voorop staat.

Incompany

We bieden de training Cultuursensitieve Klantmanager alleen incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Als je je inschrijft via onze website, is je inschrijving definitief. Als je contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor je te reserveren. Je kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

Je kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. Je stuurt je annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in jouw plaats. Geef je de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

Een week voor de start van de training krijg je een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Nee, een inschrijving is persoonlijk en geeft alleen jou toegang tot het webinar. Dit zorgt ervoor dat alle deelnemers een optimale ervaring hebben.

Je ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als je een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvang je een certificaat aan het eind van de training als je aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we je dat zo snel mogelijk weten.

Als je je inschrijft kunt je eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met jouw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvang je een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij jou op locatie. Wij denken graag met je mee over het beste leertraject voor jouw organisatie. Neem contact met ons op om jouw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in jouw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Je ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heb je 3 werkdagen na je inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt je gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met je mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor je de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkel je praktische vaardigheden (houding en gedrag).

 

Via onze platforms kun je samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Ben je abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar je aan kunt deelnemen.

 

Wil je op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag ben je weer helemaal bij.

 

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met jouw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in jouw gemeente. Je kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat je de kennis kunt vertalen naar jouw dagelijkse werk.

Andere bekeken ook

Praktisch omgaan met privacy in het sociaal domein

Weet wat je mag delen: privacy in de praktijk.

Kwaliteitscoach

Basisopleiding van kwaliteitsmedewerker als controleur naar kwaliteitscoach

Wet banenafspraak

De Wet banenafspraak biedt kansen voor werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen, maar in de praktijk blijkt dat de doelgroep nog steeds moeilijk te plaatsen is. In deze training leer je hoe je de Wet banenafspraak succesvol kunt toepassen, met concrete tips om plaatsing te bevorderen en regionale verschillen te overbruggen.