Opleiding

Verdieping op de Omgekeerde Toets ®

  • 5 dagen + 2 webinars
  • 12 deelnemers
  • 2.399,-

Werkt je organisatie al met de Omgekeerde Toets®? Maar is het bij jullie ook zo lastig om deze methodiek te borgen doordat de waan van de dag overheerst of door het personeelsverloop? Of doordat de benodigde kennis en skills ontbreken? Nu is er een speciale verdiepende opleiding voor het werken met de Omgekeerde Toets.

Alles rustig nog eens nalezen?

Download brochure

Nieuwe data volgen

We bieden deze opleiding ook incopany aan
Advies aanvragen

Wat levert deze opleiding je op?

  • Je kent de 4 stappen van de Omgekeerde Toets en de bijbehorende principes tot in de puntjes.
  • Je hebt de skills om collega’s of medewerkers te begeleiden of te ondersteunen bij het uitvoeren van de Omgekeerde Toets®.
  • Je bent in staat casuïstiek- of intervisiebijeenkomsten te leiden vanuit het gedachtegoed van de Omgekeerde Toets®.
  • Je weet wat er nodig is om het werken met de Omgekeerde Toets® te verankeren in de dagelijkse uitvoering en de werkprocessen van jouw organisatie.

Voor wie is deze opleiding?

  • Consulenten
  • Teammanagers
  • Kwaliteitsmedewerkers

Hoe ziet de opleiding eruit?

  • 4 lesdagen op locatie, 2 online sessies en een terugkomdagdeel.
  • Je bereidt de lesdagen voor aan de hand van opdrachten of zelfstudie in de vorm van korte e-learning modules.
  • Voldoende ruimte voor de inbreng van eigen casuïstiek of vraagstukken vanuit jouw organisatie.

Wat ga je precies leren?

Met deze opleiding ben je van A tot Z klaar voor je nieuwe rol als intern coördinator Omgekeerde Toets®. Je leert de principes van de Omgekeerde Toets onder de knie krijgen en hoe je die vertaalt naar de praktijk van jouw organisatie. Zo krijg je een stappenplan en laten we je zien hoe een nieuw besliskader eruitziet. Ook geven we je inzicht in de juridische mogelijkheden en hoe jouw eigen normen en waardenkader een rol speelt in jouw dagelijks werk. Verder focussen we op  hoe je door  het aanpassen van werkprocessen of bijvoorbeeld de standaardbrieven en beschikkingen deze werkwijze goed kunt borgen in je organisatie. En uiteraard krijg je van ons lekker veel casussen om mee te oefenen. 

Hoe ziet het programma eruit?

Voorafgaand aan de eerste opleidingsdag doe je mee aan de online escaperoom Omgekeerde Toets® . Tijdens een live digitale sessie dagen we je uit de casus te kraken.

  • We leggen de basis voor het werken met de Omgekeerde Toets®. Hoe zit de Omgekeerde Toets® in elkaar? Wat zijn achterliggende principes?
  • We onderzoeken de rol die jij binnen jouw organisatie gaat vervullen op het gebied van de Omgekeerde Toets®, en wat dat van je vraagt. Met die informatie gaan we aan de slag met leerdoelen.
  • Bij omgekeerd werken is goed observeren en analyseren zeer belangrijk. We sluiten de dag af met een introductie in de kunst van het observeren, waarmee je op een speelse en actieve manier jouw waarnemingsvermogen traint.

Wanneer je integraal wil werken loop je soms tegen de grenzen van de privacywetgeving aan. Maar er is ook heel veel mogelijk!  Hoe verhoudt integraal werken zich tot privacy en de eisen die daaraan gesteld worden?

  • We duiken dieper in stap 1, het vaststellen van het gewenste effect. Waarom is dit zo’n belangrijke stap en wat kan je hierbij helpen? Er staat onder andere gesprekstechniek en kennis van gedrag op het programma. Het is namelijk cruciaal om de inwoner zelf aan het woord te laten en het gewenste effect te laten ontdekken.
  • In de middag verdiepen we ons verder in stap 2: de grondwaarden van de wet. Hierbij gaat het om integraal kijken en het betrekken van collega’s. Ook kijken we naar de verschillende rollen en taken. Bijvoorbeeld hoe regie in jouw gemeente georganiseerd is. Dit gaat ook over moraliteit: waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid van de gemeente?
  • Bij stap 3 gaat het om verschillende ethische afwegingen. We kijken in de ochtend hoe we de leidende principes van de gemeente  kunnen gebruiken om hier richting aan te geven. We gaan ook in op de vraag in hoeverre jouw eigen referentiekader meeweegt. Daarnaast zijn de effecten van stress op gedrag een belangrijk onderwerp bij stap 3. Ook de financiën van de gemeente spelen een rol.
  • In stap 4 ligt de focus op het juridische aspect. Hoe zit ons rechtssysteem in elkaar? Hoe werkt het met rechtmatigheid en wat is de reikwijdte van een besluit? Het schrijven van rapportages en beschikkingen is hierbij een belangrijk onderdeel. Bij deze dag hoort een e-learning over het rechtsstelsel en de toepassing van de Omgekeerde Toets®.
  • Tijdens de laatste opleidingsdag passen we het geleerde toe in casuïstiek. Daarnaast reiken we je tools en vaardigheden aan om in jouw organisatie een effectief leerklimaat te creëren rondom de Omgekeerde Toets® . Hierbij hoort onder andere het begeleiden van casuïstiek en intervisie en het omgaan met weerstand.
  • We nemen de implementatieladder met je door. Dit is een tool waarmee je in kaart kunt brengen hoe de implementatie van de Omgekeerde Toets® loopt en bijvoorbeeld hoe het staat met borging.
  • Als laatste onderdeel presenteert iedere deelnemer kort iets over het eigen leerproces en de voortgang van de leerdoelen.

Een aantal weken na de laatste opleidingsdag komen we weer bij elkaar. We kijken terug op de opleiding en de periode daarna. Er is ruimte voor vragen en uitwisseling. En naar behoefte herhaling of verdieping van onderwerpen.

Data & Locatie(s)

Ervaringen

Bekijk hieronder de ervaringen van eerdere deelnemers van deze training:

Deelnemers geven onze trainingen een 8,5

foto van Verdieping op de Omgekeerde Toets ®

“De opleiding was een mooie combinatie van theorie en praktijk. Leerzaam was ook dat de opleiding werd gevolgd door mensen uit diverse vakgebieden en uit zowel grote als kleinere gemeenten. Bovendien kregen we meerdere trainers met elk een eigen expertise. Hun begeleiding heb ik als positief ervaren. Ook nadat de opleiding was afgerond, kon je nog gerust om advies vragen. De opleiding was leerzaam en goed georganiseerd.”

Saskia Hendriks
Consulent minimaregelingen, Gemeente Amstelveen

“Ik heb veel geleerd. Bijvoorbeeld hoe je tegen een ander aankijkt. Ieder mens heeft vooroordelen en gedachten waar die zich helemaal niet bewust van is. Het is goed om je daarvan bewust te worden als consulent. Ook heb ik geleerd hoe ik een ander kan motiveren en meekrijgen, bijvoorbeeld een collega die negatief is over de nieuwe werkwijze.”

Saskia Hendriks
Consulent minimaregelingen, Gemeente Amstelveen

Incompany

We bieden de basistraining Werken met de Omgekeerde Toets® ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen?

Veelgestelde Vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen.

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag).

Via onze platforms kunt u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Bent u abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar u aan kunt deelnemen.

Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.