Van vraag naar effect, zo doet u dat!

Een inwoner meldt zich met een vraag bij uw gemeente. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil een scootmobiel’. Dit is geen hulpvraag, maar een oplossing.

Als u alleen ingaat op de vraag om een voorziening dan ontkomt u niet aan een claimbeoordeling. Er volgt een ja of nee. De inwoner krijgt de gevraagde oplossing wel of niet. Maar wat u eigenlijk wilt weten is: wat is de hulpvraag, wat is het effect dat de inwoner samen met de gemeente wil bereiken?

Het belang van het effect

Onder de claim ligt een hulpvraag, een vraag achter de vraag. Het gaat misschien helemaal niet om een scootmobiel, maar om eenzaamheid. De inwoner is misschien wel geïsoleerd geraakt en denkt dat een scootmobiel hem of haar uit dit isolement kan halen. Door alleen de scootmobiel te beoordelen wordt dat deel gemist. En dan kan het zijn dat het verstrekken van een scootmobiel eigenlijk het probleem van de inwoner niet oplost. Rondjes rijden maakt immers niet dat er automatisch sociale contacten zijn. Het is dus belangrijk om eerst helder te krijgen wat de inwoner wil bereiken voordat er gezocht kan worden naar oplossingen.

In de praktijk

Het gaat erom dat u de vraag weet om te zetten naar een effect, of misschien wel naar verschillende effecten. In een gesprek kijkt u samen met de inwoner voorbij de claim, naar de echte hulpvraag. De inwoner raakt hierdoor beter gemotiveerd om zijn of haar effect ook daadwerkelijk te bereiken. U kunt vervolgens op zoek gaan naar manieren om tot dat effect te komen. Dat kan zijn door toch een scootmobiel te verstrekken, maar ook door te kijken naar manieren om eenzaamheid te doorbreken. Bijvoorbeeld door welzijnsorganisaties of vrijwilligers in te schakelen. Zo bereikt u wat er écht bereikt moet worden. Een duurzame oplossing.

Wilt u samen met uw inwoners aan de slag? Met onze training Van vraag naar effect versterkt u uw vaardigheden voor een effectief gesprek. Na deze training weet u hoe u de inwoner meer kunt betrekken bij het oplossen van de vraag.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Anitra Vink helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

“De Omgekeerde Toets borgen? Blijf in gesprek over de uitvoering”

Werkt jouw gemeente met de Omgekeerde Toets? Borg deze methode goed in je organisatie. Dat kan op allerlei manieren. De beste manier volgens opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw: Intrinsieke motivatie. “Hoe fijn is het als je merkt dat je werk leuker en beter wordt, en zelfs tijd scheelt.”

GemeenteDelers 2024: dit zijn de winnaars

Op het VNG Uitvoeringscongres zijn de winnaars van GemeenteDelers 2024 bekendgemaakt. De winnende oplossingen komen uit Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam en Leeuwarden. Deze gaan over energiebesparing, betere dienstverlening met klantsignalen, statushouders in de techniek, en jongeren en democratie.

Canan Caliskan-Kantar: Meester in het bouwen van duurzame relaties

Canan Caliskan-Kantar, salesmanager bij Stimulansz, is een goedlachse en vastberaden professional met een passie voor het opbouwen van duurzame relaties. In een interview deelt ze haar inspiraties, dagelijkse werkzaamheden, en een bijzonder weetje wat bijna niemand weet.