Van vraag naar effect, zo doet u dat!

Een inwoner meldt zich met een vraag bij uw gemeente. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil een scootmobiel’. Dit is geen hulpvraag, maar een oplossing.

Als u alleen ingaat op de vraag om een voorziening dan ontkomt u niet aan een claimbeoordeling. Er volgt een ja of nee. De inwoner krijgt de gevraagde oplossing wel of niet. Maar wat u eigenlijk wilt weten is: wat is de hulpvraag, wat is het effect dat de inwoner samen met de gemeente wil bereiken?

Het belang van het effect

Onder de claim ligt een hulpvraag, een vraag achter de vraag. Het gaat misschien helemaal niet om een scootmobiel, maar om eenzaamheid. De inwoner is misschien wel geïsoleerd geraakt en denkt dat een scootmobiel hem of haar uit dit isolement kan halen. Door alleen de scootmobiel te beoordelen wordt dat deel gemist. En dan kan het zijn dat het verstrekken van een scootmobiel eigenlijk het probleem van de inwoner niet oplost. Rondjes rijden maakt immers niet dat er automatisch sociale contacten zijn. Het is dus belangrijk om eerst helder te krijgen wat de inwoner wil bereiken voordat er gezocht kan worden naar oplossingen.

In de praktijk

Het gaat erom dat u de vraag weet om te zetten naar een effect, of misschien wel naar verschillende effecten. In een gesprek kijkt u samen met de inwoner voorbij de claim, naar de echte hulpvraag. De inwoner raakt hierdoor beter gemotiveerd om zijn of haar effect ook daadwerkelijk te bereiken. U kunt vervolgens op zoek gaan naar manieren om tot dat effect te komen. Dat kan zijn door toch een scootmobiel te verstrekken, maar ook door te kijken naar manieren om eenzaamheid te doorbreken. Bijvoorbeeld door welzijnsorganisaties of vrijwilligers in te schakelen. Zo bereikt u wat er écht bereikt moet worden. Een duurzame oplossing.

Wilt u samen met uw inwoners aan de slag? Met onze training Van vraag naar effect versterkt u uw vaardigheden voor een effectief gesprek. Na deze training weet u hoe u de inwoner meer kunt betrekken bij het oplossen van de vraag.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Anitra Vink helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”