Als u alleen ingaat op de vraag om een voorziening dan ontkomt u niet aan een claimbeoordeling. Er volgt een ja of nee. De inwoner krijgt de gevraagde oplossing wel of niet. Maar wat u eigenlijk wilt weten is: wat is de hulpvraag, wat is het effect dat de inwoner samen met de gemeente wil bereiken?
Onder de claim ligt een hulpvraag, een vraag achter de vraag. Het gaat misschien helemaal niet om een scootmobiel, maar om eenzaamheid. De inwoner is misschien wel geïsoleerd geraakt en denkt dat een scootmobiel hem of haar uit dit isolement kan halen. Door alleen de scootmobiel te beoordelen wordt dat deel gemist. En dan kan het zijn dat het verstrekken van een scootmobiel eigenlijk het probleem van de inwoner niet oplost. Rondjes rijden maakt immers niet dat er automatisch sociale contacten zijn. Het is dus belangrijk om eerst helder te krijgen wat de inwoner wil bereiken voordat er gezocht kan worden naar oplossingen.
Het gaat erom dat u de vraag weet om te zetten naar een effect, of misschien wel naar verschillende effecten. In een gesprek kijkt u samen met de inwoner voorbij de claim, naar de echte hulpvraag. De inwoner raakt hierdoor beter gemotiveerd om zijn of haar effect ook daadwerkelijk te bereiken. U kunt vervolgens op zoek gaan naar manieren om tot dat effect te komen. Dat kan zijn door toch een scootmobiel te verstrekken, maar ook door te kijken naar manieren om eenzaamheid te doorbreken. Bijvoorbeeld door welzijnsorganisaties of vrijwilligers in te schakelen. Zo bereikt u wat er écht bereikt moet worden. Een duurzame oplossing.
Wilt u samen met uw inwoners aan de slag? Met onze training Van vraag naar effect versterkt u uw vaardigheden voor een effectief gesprek. Na deze training weet u hoe u de inwoner meer kunt betrekken bij het oplossen van de vraag.