Van vraag naar effect

De vraag van Karien

Op aanraden van een medewerkster van de school van dochter Maaike komt Karien bij de gemeente met een noodkreet: “Help me, ik zie door de bomen het bos niet meer!!”. Nu komt het erop aan dat u als medewerker van de gemeente een goed gesprek heeft met Karien. Want goede hulp inzetten begint met een goed gesprek! Een gesprek waarin u alle zaken die relevant zijn boven water krijgt. Een gesprek waarin u helder krijgt wat Karien wil, wat zij wil bereiken. Want dat is wat bedoeld wordt met de bedoeling: de cliënt centraal zetten en vanuit haar vragen op zoek gaan naar het beste effect. Idealiter met Karien aan het roer zodat zij de regie houdt over haar situatie. Maar hoe voert u dat goede gesprek? Hoe duikt u onder de gestelde vraag en komt u achter het te bereiken effect? In de training van vraag naar effect leert u hoe u dat doet.

Tips

Een aantal tips om alvast mee aan de slag te gaan zijn:

  • Wees oprecht geïnteresseerd in Karien. Dat klinkt misschien als een open deur maar het is essentieel om haar vertrouwen te winnen en om zo de diepte in te kunnen en mogen gaan.
  • Zorg voor een rustige en veilige omgeving.
  • Neem de tijd. Niemand gaat vrijuit spreken als de gesprekspartner op het horloge zit te kijken.

Het effect

Uit het gesprek met Karien blijkt dat er veel in haar leven speelt. In eerste instantie is het belangrijk om haar situatie in kaart te brengen. Door open vragen te stellen, te luisteren en door te vragen krijgt u een beeld van alle problemen die spelen. Zo heeft Karien beperkingen door reuma, geeft het huishouden problemen, spelen er forse schulden, kan Karien niet werken door de pijnklachten, is ze eenzaam en zijn er opvoedproblemen met 2 kinderen. Dit alles is te veel voor haar om te overzien. Door samen met Karien zogenoemde ‘wondervragen’ te onderzoeken, komt u achter haar wensen: wat wil ze echt? Hoe zou ze kunnen bereiken wat ze wil? Wat is daar voor nodig? Samen met haar kunt u nu een prioriteitenlijst maken: eerst dit oppakken en dan dat. Dit overzicht geeft Karien rust: het wordt duidelijk wat er moet gebeuren om weer enigszins op de rit te komen. Op de korte termijn en op de lange termijn. En daarmee is een heel gezin geholpen!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Anitra Vink helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”