Vroegsignalering: een effectief hulpaanbod met een effectieve flyer

De Wgs biedt kansen om geldzorgen aan te pakken. Flyers zijn een effectieve manier om hulp aan te bieden. Een flyer sturen is een relatief goedkope manier om het hulpaanbod te doen en lijkt in de praktijk goed te werken. Ook kan het achterlaten van een flyer na een huisbezoek ertoe leiden dat de inwoner alsnog contact opneemt.
Inwoner leest een flyer over vroegsignalering

Vroegsignalering, de kans om inwoners hulp te bieden

De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) bepaalt dat gemeenten verplicht zijn om hulp te bieden wanneer zij signalen ontvangen over betalingsachterstanden van verhuurders, zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en drinkwaterbedrijven. Deze hulp moeten gemeenten uit eigen beweging en proactief aanbieden.

 

Na ontvangst van een signaal doe je als gemeente een aanbod voor een gesprek. Dit is niet alleen een duidelijke verplichting, maar ook een kans. Zo is er de mogelijkheid om inwoners die ondersteuning nodig hebben bij hun financiële redzaamheid, ertoe te bewegen om waar mogelijk zelf in actie te komen of hulp te aanvaarden. Hierdoor kunnen in sommige situaties problematische schulden worden voorkomen en kan de inwoner die al (problematische) schulden heeft, geholpen worden. Met als resultaat oplossingen in plaats van verergering van zijn/haar situatie.

 

Er zijn in de Wgs geen concrete afspraken over hoe dit aanbod te doen. Jij voldoet dus ook aan de wettelijke verplichting als alle inwoners een schriftelijk aanbod krijgen. Om de kansen die de wet biedt zo goed mogelijk te benutten, doen veel gemeenten huisbezoeken of nemen ze telefonisch contact op. Ook doen veel gemeenten het hulpaanbod met een flyer.

 

Tips voor het maken van een effectieve flyer

Een goede flyer begint bij het effect dat jij voor ogen hebt. Wie is de doelgroep en wat is het gewenste effect van het versturen en verspreiden van de flyer? Bij een flyer in het kader van vroegsignalering gaat het om meerdere effecten. Ideaal zou zijn als de inwoner contact opneemt en daadwerkelijk gebruikmaakt van het aanbod voor een gesprek. Alleen al het verspreiden van een flyer kan de bekendheid van de ondersteuningsmogelijkheden van de gemeente vergroten. Een flyer kan aanzetten tot nadenken over wat de inwoner zelf kan doen om grip te houden op de financiën.

 

Boodschap

Op welke manier kan jij de boodschap zo helder mogelijk overbrengen?

  • Een effectieve flyer heeft een duidelijke afbeelding. Dit is cruciaal, omdat deze de aandacht trekt en beslissend kan zijn voor het verder lezen;
  • omwille van de privacy van de inwoner wordt een flyer met een hulpaanbod in een envelop verstuurd. Als het adres handgeschreven is, of als er iets zwaars in de envelop zit (bijvoorbeeld een muntje), dan opent de ontvanger deze waarschijnlijk sneller. De kleur van de envelop kan ook bepalend zijn en het formaat (A5 is het meest gebruikelijk, maar A7 past dan weer gemakkelijk in een portemonnee);
  • het volgende dat de aandacht trekt is de titel van de flyer. Het liefst een titel van maximaal 5 à 7 woorden die vanaf een afstand goed te lezen is. Als de titel al iets zegt over een mogelijk probleem dat opgelost kan worden, wakkert dit de nieuwsgierigheid aan om verder te lezen;
  • belangrijk is om de boodschap zo persoonlijk mogelijk te maken. Dus niet wat je als gemeente belangrijk vindt, maar wat voor de inwoner belangrijk is. Een korte en bondige boodschap waarin je uitlegt wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt, is voldoende. De tekst in de flyer moet niet bijdragen aan nog meer stress voor de inwoner en deze moet niet oordelend zijn;
  • zorg er tot slot voor dat het makkelijk is om te reageren of een stap te zetten. Roep op tot actie. In marketingtermen wordt dit de ‘call to action’ genoemd. Maak duidelijk hoe de inwoner in contact kan komen. Een telefoonnummer en een verwijzing (met QR code) naar een website voor meer informatie en een contactformulier mag dan ook niet ontbreken.

De uitdaging van een vroegsignaleerder

“De inwoner laten zien wat de gemeentelijke ondersteuning voor hem/haar kan betekenen.”

Het is van groot belang dat er voldoende ondersteuningsmogelijkheden beschikbaar zijn in de gemeente als inwoners eenmaal willen werken aan het op orde krijgen van hun financiën. Maar het begint ermee dat de inwoner zelf de meerwaarde inziet van de mogelijkheden die jij te bieden hebt. En dat deze zich gehoord en gezien voelt. Juist daar ligt de uitdaging die het werk van een vroegsignaleerder zo leuk maakt!

 

Wil je meer leren over vroegsignalering? Start het leren en meld je aan voor de training ‘Vroegsignalering met effect’

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Jaqueline Clemens helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Fris en fruitig in roerige tijden: Kan dat?

In mijn vorige column stelde ik de vraag of je politiek onafhankelijk kan zijn in roerige tijden. De vervolgvraag is hoe je zelf fris en fruitig blijft in roerige tijden. De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) luidt de noodklok en stelt dat we in een ‘hypernerveuze samenleving’ leven en adviseert om op de rem te trappen.

Evert Jan Slootweg nieuw lid Raad van Toezicht Stimulansz

Evert Jan Slootweg is voorgedragen als lid van de Raad van Toezicht van Stimulansz. Hij neemt de portefeuille Financiën en risicomanagement op zich. Slootweg is wethouder van de gemeente West Maas en Waal. Eerder was hij procesmanager bij Divosa, Tweede Kamerlid voor het CDA en strategisch adviseur. Over zijn motivatie, zijn ambities en de ideale gemeente.

Een klant wil het gesprek opnemen; kan een klantmanager dit weigeren?

Het verzoek van een inwoner om een geluidsopname te maken, moet een klantmanager in beginsel inwilligen. Dit is alleen anders als er zwaarwegende redenen zijn om opname te verbieden. Bijvoorbeeld als er zeer gevoelige informatie wordt gedeeld.