Utrecht breidt aanpak vroegsignalering schulden uit

De gemeente Utrecht breidt de aanpak vroegsignalering schulden uit naar de hele stad. Op basis van signalen van betalingsachterstanden gaan buurtteams en de gemeente langs bij inwoners met de vraag of zij hulp nodig hebben bij geldzaken.
Zo pakt Utrecht betalingsachterstanden en geldproblemen in een vroeg stadium aan. Door de gevolgen van het coronavirus krijgen steeds meer mensen te maken met geldproblemen. Het voorkomen van problematische schulden is in deze tijd extra belangrijk.

Gemiddeld vragen mensen pas 5 jaar na het ontstaan van schulden om hulp. De gemiddelde schuldenlast loopt dan al op tot meer dan 40.000 euro. Bij de vorige economische crisis was de piek van aanvragen voor schuldhulp pas 6 jaar later zichtbaar. De schulden zijn dan vaak zo hoogopgelopen dat het oplossen ervan vaak nog jaren in beslag neemt.
“Ook in Utrecht is het onvermijdelijk dat het aantal huishoudens met geldzorgen toeneemt door het coronavirus. Het begint vaak met een betalingsachterstand, maar loopt al snel op tot een hoge schuld. Zonder hulp of ondersteuning schulden is het erg moeilijk om uit deze schulden te komen. We willen mensen, juist in deze tijd, snel kunnen helpen”, aldus wethouder Linda Voortman (Werk en Inkomen).

Vroegsignalering schulden

De gemeente krijgt de signalen van betalingsachterstanden van zorgverzekeraars, energiebedrijven, waterbedrijf Vitens, de gemeentelijke belastingen en woningcorporaties. Voor het doorgeven van betalingsachterstanden zijn strenge regels, omdat het om privacygevoelige informatie gaat. De gemeente en veel andere organisaties benaderen inwoners met geldproblemen ook op andere manieren. Zo is er een sociaal raadsvrouw aanwezig bij zittingen van de rechtbank en zijn onder andere zorgverleners en bankmedewerkers getraind om geldzorgen te herkennen en mensen goed door te verwijzen.

Pilot Ondiep

De pilot bleek al een succes. Sinds twee jaar gaan woningcorporaties met het buurtteam samen langs bij huurders met een betalingsachterstand. Vaak blijkt dat er dan al meerdere schulden zijn. Door de pilot vroegsignalering zijn in Ondiep veel inwoners bereikt die nog niet bekend waren bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Door deze aanpak zijn veel inwoners bereikt die nog niet bekend waren bij de gemeentelijke schuldhulpverlening.
Dit bericht is eerder gepubliceerd op de website van de gemeente Utrecht.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Fawzi Salih helpt u graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Voormalig sociaal raadsvrouw: “Nooit zaten wachtkamers zo vol”

Een grote groep mensen heeft moeite met rondkomen. Vaak weten ze niet precies welke regelingen op hen van toepassing zijn en waar ze gebruik van kunnen maken. Niet zo gek als je kijkt naar hoeveel regelingen er zijn en hoeveel verschillende voorwaarden er worden gehanteerd. “De wachtkamers waren nog nooit zo vol”, vertelt Lieke van Rootselaar, die 17 jaar sociaal raadsvrouw was bij de stedelijke welzijnsorganisatie U-Centraal in Utrecht.

Hoe kan de Omgekeerde Toets jou als leidinggevende helpen?

Stimulansz komt met een nieuwe aanpak voor leidinggevenden in het sociaal domein: Omgekeerd Leidinggeven. Deze methode is afgeleid van de Omgekeerde Toets, die al door meer dan 130 gemeenten wordt toegepast.

Handreiking Handelingsperspectief problematiek alleenverdieners is geactualiseerd

Handreiking van Stimulansz in opdracht van het ministerie van SZW over het handelingsperspectief bij alleenverdienersproblematiek.