Beantwoorden van vragen: vanuit juridisch of cultuursensitief oogpunt?

Als consulent Inburgering begeleid je inburgeraars in hun inburgeringstraject. Hoe ga je om met afwijkende wensen? Lees het hier.

Vragen beantwoorden: vanuit juridisch of cultuursensitief oogpunt?

Als consulent Inburgering begeleid je inburgeraars in hun inburgeringstraject. Soms stuit je op een wens van een inburgeraar die afwijkt van gemaakte afspraken. Hoe ga je daarmee om? Mijn advies: voer het gesprek vanuit een cultuursensitieve houding. Met in het achterhoofd het effect dat je wilt bereiken.

Regelmatig krijgen we vragen van consulenten Inburgering of iets wel of niet mag, en of zij iets wel of niet kunnen verplichten. Stel dat een inburgeraar die de B1-route volgt liever naar taalschool B gaat dan naar taalschool A, terwijl jouw gemeente aanbod heeft ingekocht bij taalschool A. Wat doe je dan? Moet je diegene verplichten naar taalschool A te gaan?

Je kunt deze vraag vanuit 2 uitgangspunten benaderen. Het eerste uitgangspunt is dat je in de Wet inburgering 2021 naar het antwoord gaat zoeken. Maar beter is het te achterhalen waarom deze cliënt liever naar taalschool B gaat.

Misschien kent hij iemand die daar ook les krijgt en heeft hij daar goede verhalen over gehoord. Het kan ook zijn dat deze cliënt al heel lang geen keuzevrijheid had in zijn leven, en dat het gevoel nu eindelijk keuze te hebben, heel belangrijk is. Ook daarom kan iemand erg vasthouden aan de eigen wens. Het is goed om als consulent daarover in gesprek te gaan, zonder iemand meteen verplichtingen op te leggen en verder te demotiveren. Dan kom je misschien tóch uit bij taalschool A.

Wat zegt de wet?

Geven we direct het juridische antwoord op deze casus, dan zou je kunnen stellen dat je voor statushouders afspraken maakt in het Plan Inburgering en Participatie (PIP) over de invulling van de leerroute. Hierin staat ook de taalaanbieder opgenomen. Je kán de statushouders dus verplichten naar taalschool A te gaan. Maar de vraag is welk effect je dan bereikt en wat dit doet met de motivatie van de inburgeraar.

Verder staat in de Wet inburgering 2021 dat de aanbieder van de taalles een Blik op Werk-keurmerk moet hebben. Maar in de wet staat niet dat dit maar één aanbieder mag zijn. Belangrijk is dat het gaat om maatwerk. Wanneer taalschool B dus een Blik op Werk keurmerk heeft, kan dit ook een legitieme invulling van de B1-route zijn. Sommige gemeenten hebben een contract met een aanbieder waarin iets staat over exclusiviteit. Dan kan je ervoor kiezen contact op te nemen met de gecontracteerde aanbieder.

Cultuursensitieve houding

Voor een consulent Inburgering helpt het om, met de wet in de hand, een cultuursensitieve houding te hebben én daarbij te kijken naar het effect dat je als consulent wilt bereiken met de begeleiding. Vanuit een cultuursensitieve houding kijk je wat er achter iemands houding en gedrag zit. Dat betekent niet dat je overal in moet meegaan, maar daarmee begrijp je de ander wel beter. Op die manier kan je samen tot een oplossing komen. Dit sluit ook aan bij de visie van Stimulansz om te sturen op het doel en effect dat je samen met de inburgeraar wilt bereiken.

Voelsprieten ontwikkelen

Cultuursensitief werken betekent niet dat je alles moet weten van alle culturele achtergronden. Het gaat vooral om een open en sensitieve houding waarin je niet uitgaat van vanzelfsprekendheden. Natuurlijk heb je die open houding niet alleen nodig voor mensen met een ander culturele achtergrond, maar bij hen is het wel vaak extra belangrijk. Het gaat erom dat je voelsprieten ontwikkelt, want met kennis van de wet alleen kom je niet altijd tot een oplossing.

Daarbij horen ook gesprekstechnieken waarbij je als consulent aansluit op de behoeftes van de ander die jij herkent. Als je weet dat achter de wens om naar taalschool B te gaan, de behoefte van autonomie zit, dan kan je het gesprek anders insteken. Zonder dat je meteen zwaait met verplichtingen. Of zelfs met boetes. Er zijn natuurlijk wel grenzen aan wat wel en niet kan. Dan kan je altijd nog vasthouden aan wat nu eenmaal moet, maar is je startpunt niet het antwoord vanuit de wet.

Wat kunt u doen?

Wilt u uw cultuursensitieve houding ontwikkelen of meer leren over cultuursensitief werken? Stimulansz geeft de incompany training ‘Cultuursensitief werken’. Wilt u casussen voorleggen aan Stimulansz? Bij de Module Inburgering van de Kennisbank Inzicht Sociaal Domein zit ook de helpdesk. Hier kunt u al uw juridisch een praktische vragen stellen.

Op de Kennisbank Inzicht Sociaal Domein vindt u juridische en praktische informatie. Ook met onze nieuwsbrieven blijft u op de hoogte.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Bibian Ogier helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Participatiewet in balans is geen toverformule tegen alle hardvochtigheden

In juni 2022 verscheen het rapport Participatiewet in balans . Hierin werden het strenge vangnetkarakter en de strikte regels over terugvordering en boetes als enkele van de oorzaken genoemd waardoor de Participatiewet hardvochtig kan worden uitgevoerd. Om deze oorzaken deels weg te nemen, heeft de regering het wetsvoorstel Participatiewet in balans ingediend. Daarnaast is het Wetsvoorstel handhaving sociale zekerheid in voorbereiding. Ook is de Centrale Raad besluiten op grond van de Participatiewet meer aan het evenredigheidsbeginsel gaan toetsen. Zal hierdoor een hardvochtige handhaving van de Participatiewet tot het verleden gaan behoren?

Een open deur naar bestaanszekerheid

In mijn vorige blog over bestaanszekerheid heb ik stilgestaan bij het goed faciliteren van mensen zodat zij duidelijkheid hebben over de financiële regelingen waar ze gebruik van kunnen maken. Weten wat mogelijk is, dat is echter pas de eerste stap. De volgende stap is zorgen dat zij gemakkelijk gebruik kunnen maken van die regelingen. Dat vraagt namelijk best wat van mensen. Gelukkig zit de Wet proactieve dienstverlening in de pijplijn en die kan hier een mooie bijdrage aan leveren. Tot die wet van kracht is kunnen we al heel wat stappen zetten.

Een praktische doener in het jeugdrecht: mr. Moniek Toonen-Hamerlinck

Hoe bepaal je welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor jeugdhulp? Wat valt wel of niet onder de Jeugdwet? En hoe beoordeel je de eigen kracht van ouders en jeugdigen? Dit zijn slechts enkele van de vragen die dagelijks binnenkomen bij de helpdesk van Inzicht Sociaal Domein.