0
Opleiding

Consulent inburgering

5 dagen + 2 webinars
12 deelnemers
2850,-

Gaat u als consulent inburgering aan de slag? Of heeft u in uw werk als bijvoorbeeld consulent inkomen of wijkteammedewerker veel te maken met de doelgroep van de Wet inburgering? Dan heeft u specifieke kennis en vaardigheden nodig om uw klanten het inburgeringstraject succesvol te laten doorlopen. Deze actuele opleiding geeft u een stevige en brede basis om aan de slag te gaan.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U heeft voldoende kennis van de Wet inburgering 2021, u kent de ruimte voor maatwerk en u weet waar de wet andere domeinen raakt
  • U heeft kennis van de inburgeraar en u weet hoe u kunt samenwerken met de klant/inburgeraar
  • U bezit de vaardigheden die u nodig heeft om uw werk uit te voeren: gesprekstechniek, cultuursensitiviteit en stress-sensitief werken
  • U kunt werken vanuit het gewenste effect en u kunt dit gewenste effect bereiken binnen de kaders van de wet

Voor wie

Deze opleiding is voor iedereen die de Wet inburgering 2021 gaat uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Consulenten inburgering
  • Klantmanagers werk en inkomen
  • Wijkteammedewerkers

Zo ziet de opleiding eruit

De opleiding tot consulent inburgering omvat 5 opleidingsdagen waarop we op locatie bij elkaar komen. Er zijn 2 aanvullende webinars van 2,0 uur over specifieke onderwerpen, verzorgd door experts van Stimulansz. Daarnaast moet u tijdens de opleiding ook thuis aan de slag: via zelfstudie bereidt u steeds delen van het programma voor. Tijdens de bijeenkomsten kijken we dan vooral naar hoe de onderdelen in de praktijk toe te passen zijn.

We maken gebruik van de online leeromgeving, waarin alle huiswerkopdrachten, naslagwerk en andere materialen terug te vinden zijn. Na afloop blijft deze omgeving nog een half jaar beschikbaar.

Certificaat

Aan het eind van de opleiding ontvangt u een certificaat als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Alle ervaringen

Onze deelnemers beoordelen onze trainingen gemiddeld met een 8,5

"Ik vind het een heel volledige opleiding. Er was een mooie balans in de lesstof tussen wetskennis en de sociale aspecten van het werk. Ondanks dat ik uit het werkveld van de Wmo kom, kon ik het toch goed volgen. Ik ging er met plezier heen en vol energie weer weg!"

Gea Kok
Klantmanager Zorg, gemeente Goirle

Dit gaat u leren

Als consulent inburgering is het uw taak om te zorgen dat nieuwkomers zo veel mogelijk integreren in Nederland. Maar hoe kunt u inburgeraars goed begeleiden? De nieuwe Wet inburgering brengt nieuwe taken voor de gemeente met zich mee waarbij zowel nieuwe kennis als vaardigheden nodig zijn. Deze opleiding gaat in op deze kennis en vaardigheden en biedt handvatten bij het aangaan van de uitdagingen die uit deze wet voortkomen.

We maken tijdens de opleiding steeds de koppeling van de theorie en de wet naar de praktijk en de uitvoering. Deelnemers krijgen de nodige kennis aangereikt en we oefenen de bijbehorende vaardigheden, aan de hand van casuïstiek.

Hieronder vindt u het programma:

  • De achtergrond en bedoeling van de Wet inburgering 2021
  • De doelgroepen die gebruik maken van de wet.
  • De organisaties die een rol spelen bij de inburgering.
  • De gemeentelijke taken omschreven in de Wet inburgering 2021

  • De participatiewet.
  • De vreemdelingenwet.

  • De verschillende wetten in het sociaal domein.
  • De sociale kaart in uw gemeente.
  • Het stellen van integrale doelen zodat de ondersteuning uit verschillende wetten voor de inburgeraar één logisch geheel wordt.

  • Inzoomen op de brede intake, het PIP en de leerroutes.
  • Oefenen met het voeren van gesprekken, observeren en vragen stellen.
  • Oefenen met het opstellen van een PIP.

  • Omgaan met de gegevens van de inburgeraar.
  • Slim samenwerken zonder privacy te schenden.

  • De diversiteit en kenmerken van de doelgroep.
  • De betekenis van inclusiviteit en deculturaliseren.
  • De valkuilen en interventiemogelijkheden bij interculturele communicatie.
  • Oefenen met interventiemogelijkheden om miscommunicaties te voorkomen

  • Handhaving en naleving in de Wet inburgering 2021
  • Preventie van handhaving
  • Stresssensitief werken. Hoe krijg je mensen in beweging en hoe voorkom je dat de wet niet wordt nageleefd.
  • Afsluiting opleiding met een casus.

Data & Locatie

Lesdagen en tijden

ma 16 januari 2023
9.30 - 16.30
ma 23 januari 2023
9.30 - 16.30
do 26 januari 2023
13.30 - 15.30 (w)
ma 30 januari 2023
9.30 - 16.30
do 2 februari 2023
13.30 - 15.30 (w)
ma 6 februari 2023
9.30 - 16.30
ma 13 februari 2023
9.30 - 16.30

Locatie

Stimulansz
Koningin Wilhelminalaan 5
3527 LA Utrecht

(w) De bijeenkomsten op 26 januari en 2 februari 2023 zijn webinars van 2 uur (13.30 – 15.30 uur).

Ervaringen van de opleiding Consulent Inburgering

Deelnemers geven deze training een

8,5

"In de opleiding zat ook een webinar over de AVG. Daar was iedereen laaiend enthousiast over, we hingen aan de lippen van de docent. Nu weet ik wanneer er wel of geen toestemming nodig is om informatie te kunnen delen. Er blijkt veel meer mogelijk dan gedacht, wat in sommige gevallen letterlijk van levensbelang kan zijn."

Gea Kok
Klantmanager Zorg, gemeente Goirle

"De trainers zijn top! Praktijkgericht en to-the-point. Ze stimuleerden ons om zelf te blijven nadenken en niet alles voor zoete koek aan te nemen. We moesten ook toetsen maken die we normaal in ons werk voorleggen aan statushouders en gezinsmigranten. Zo ervaar je hoe dat voelt. Heel leerzaam en inspirerend"!

Karin Freke
consulent inburgering, gemeente Katwijk

Trainer(s)

Silke Jones-van Alphen

Opleidingsadviseur en trainer, gespecialiseerd in gedrag en gesprekstechniek.

06 82 82 38 72
Bibian Ogier

Adviseur inburgering met focus op de Wet inburgering 2021.

06 82 69 03 47
Mr. Petra Gerritsen

Expert Participatiewet, ervaren jurist in het sociaal zekerheidsrecht en expert Wet inburgering 2021

06 82 51 73 13
Gerrit van Romunde

Strateeg integraal denken en werken in het sociaal domein, voor wie het effect voorop staat.

06 53 81 15 18
Jaqueline Clemens

Trainer en opleidingsadviseur gespecialiseerd in schuldhulpverlening.

06 51 73 22 33
Hanneke Willemsen

Juridisch adviseur Participatiewet en Kennisbank Inzicht Sociaal Domein.

06 12 28 63 58
Mr. Mark Husen

Juridisch adviseur sociaal zekerheidsrecht op het gebied van naleving en privacy en de Participatiewet in het algemeen.

06 - 82 08 10 57

Incompany

We bieden de opleiding tot consulent inburgering ook incompany aan. U krijgt de opleiding dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Wanneer op onze website wordt vermeld dat een training fysiek wordt gegeven, dan doen we ons uiterste best om dit mogelijk te maken. Echter, de maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maken dat we soms de keuze moeten maken om de training online aan te bieden.

Onze trainers zijn uitstekend toegerust om online trainingen te verzorgen. U heeft daardoor dezelfde leeropbrengst als wanneer u een fysieke training zou volgen.

Annuleren is uiteraard mogelijk. Hiervoor gelden onze algemene voorwaarden: u kunt tot 15 werkdagen voorafgaand aan de training kosteloos annuleren.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Silke Jones-van Alphen helpt u graag verder.