0
Opleiding

Klantmanager inkomen

7 dagen
Offertebasis

Tijdens deze opleiding komen alle facetten van het werk van de klantmanager inkomen aan bod. Zijn er binnen uw organisatie startende klantmanagers? Deze opleiding geeft een stevige en brede basis om als klantmanager aan de slag te gaan.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U weet wat het werk van klantmanager inkomen inhoudt en u bent in staat om mutaties en onderzoeken te doen
  • U weet hoe u wet- en regelgeving kunt toepassen in de praktijk
  • U kunt goed maatwerk leveren waar nodig
  • U weet welke vaardigheden een klantmanager nodig heeft en bent in staat om deze toe te passen

Voor wie

  • Startende klantmanagers inkomen

Certificaat

Aan het eind van de training ontvangt u een certificaat als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Zo ziet de training eruit

De opleiding klantmanager inkomen is een meerdaagse incompany opleiding met in totaal zeven bijeenkomsten. Daarnaast gaat u zelfstandig aan de slag met e-learning over de participatiewet.

Dit gaat u leren

Als klantmanager inkomen hebt u vaak te maken met de meest kwetsbare mensen uit de samenleving. U gaat dan ook met uiterste zorgvuldigheid te werk. Uw werk bestaat uit het beoordelen van aanvragen. Zijn de aanvragen compleet? Heeft de aanvrager recht op bijstand of niet? Ook van lopende uitkeringen moet u beoordelen of deze nog steeds rechtmatig worden verstrekt. U rapporteert en schrijft beschikkingen naar aanleiding van aanvragen en onderzoeken.

  • Een historische schets voor de juiste context
  • De taken van een klantmanager inkomen
  • De juridische kant: vaststellen van het recht op en de hoogte van de bijstand en omgaan met gemeentelijke beleidsvrijheid
  • De omgekeerde toets en het toepassen van maatwerk
  • Behandeling van voorliggende voorzieningen, zoals de Toeslagenwet, Werkloosheidswet, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, belastingen
  • Doornemen van normen en toeslagen en gezamenlijke huishouding
  • Behandeling van middelen (inkomsten/vermogen en belastingen)
  • Afhandelen van mutaties
  • Sociale kaart aan voorzieningen en organisaties
  • Rapporteren en beschikken
  • Caseloadbeheer, samenwerken met collega’s en timemanagement
  • Vaardigheden: communicatie, gespreksvoering en regie voeren
  • Het beëindigen van een uitkering

Ervaringen met de opleiding Klantmanager inkomen

Deelnemers geven deze opleiding een

8,2

“Mooie afwisseling tussen theorie en praktijk.”

“Boeiend, dynamisch, leerzaam en energiek.”

“Open voor discussies en weet te blijven boeien.”

“Topopleiding.”

Trainer(s)

Laurens Bouw

Opleidings- en organisatieadviseur, trainer en e-learning specialist.

06 23 98 48 89

Incompany

We bieden de opleiding klantmanager inkomen incompany aan. U krijgt de opleiding op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Laurens Bouw helpt u graag verder.