Overzicht
Na deze opleiding…
- weet je wat het werk van klantmanager inkomen inhoudt;
- weet je welke vaardigheden je nodig hebt en hoe je deze toepast;
- kun je mutaties doen op het terrein van Inkomen;
- weet je hoe je wet- en regelgeving kunt toepassen in de praktijk;
- heb je kennis over de Stimulansz-werkwijze en de Omgekeerde Toets® om maatwerk te kunnen leveren.
Voor wie is deze opleiding?
Startende klantmanagers inkomen
Hoe ziet de opleiding eruit?
- De opleiding bestaat uit 7 lesdagen.
- Je gaat zelfstandig aan de slag met e-learning over de Participatiewet.
- Uitsluitend incompany en op maat.
- Je ontvangt een certificaat bij succesvolle deelname en minimale aanwezigheid (80%).
Dit ga je leren
Je leert hoe je als klantmanager inkomen zorgvuldig omgaat met kwetsbare mensen. Bij het beoordelen van aanvragen en lopende uitkeringen tot en met het rapporteren en schrijven van beschikkingen in heldere en begrijpelijke taal. Ook leer je de caseload beheersen en hoe je het meest effectief met collega’s samenwerkt.
Maar wat deze opleiding onderscheidt van alle andere opleidingen is hoe je maatwerk kunt bieden met de Omgekeerde Toets. Daarbij kijk je eerst naar het effect dat deze inwoner wil bereiken. Om vervolgens samen te bepalen welke oplossing daar het beste bij past. De Omgekeerde Toets is een unieke methode die is ontwikkeld door Stimulansz.
Hoe ziet het programma eruit?
- Een historische schets voor de juiste context.
- De taken van een klantmanager inkomen.
- De juridische kant: vaststellen van het recht op en de hoogte van de bijstand en omgaan met gemeentelijke beleidsvrijheid.
- De Omgekeerde Toets® en het toepassen van maatwerk.
- Behandeling van voorliggende voorzieningen, zoals de Toeslagenwet, Werkloosheidswet, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, belastingen.
- Doornemen van normen en toeslagen en gezamenlijke huishouding.
- Behandeling van middelen (inkomsten/vermogen en belastingen).
- Afhandelen van mutaties.
- Sociale kaart met voorzieningen en organisaties.
- Rapporteren en beschikken.
- Caseloadbeheer, samenwerken met collega’s en timemanagement.
- Vaardigheden: communicatie, gespreksvoering en regie voeren.
- Het beëindigen van een uitkering.