Platformbijeenkomst

Schuldhulpverlening

Tijdens het platform Schuldhulpverlening kunt u kennis en ervaringen uitwisselen met gemeenten en vakgenoten. Zo vergroot u uw deskundigheid! Naast beleidsmatige onderwerpen, komen er ook praktische oplossingen en instrumenten aan bod.

Start van de opleiding

Data 2025 volgen.

Pagina delen op socials

Overzicht

Uw resultaat:

  • U bent op de hoogte van alle recente ontwikkelingen in de schuldhulpverlening
  • U heeft geleerd van praktijkvoorbeelden en casussen van andere collega’s uit het werkveld
  • U kunt actuele thema’s en wet- en regelgeving, vertalen naar gemeentelijk beleid

Voor wie

  • Schuldhulpverleners
  • Beleidsmedewerkers
  • Managers

Zo ziet de bijeenkomst eruit

Het Platform Schuldhulpverlening is een abonnement voor 3 bijeenkomsten per jaar inclusief documentatie. Elke bijeenkomst duurt 4 uur en gaat in op recente ontwikkelingen in de schuldhulpverlening. We bereiden de bijeenkomst inhoudelijk voor samen met het Nibud. Interesse in een abonnement of benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

blog card header

Vragen of advies nodig?

Jaqueline Clemens helpt je graag verder.

Dit ga je leren

Tijdens dit platform wisselen vakgenoten uit de schuldhulpverlening kennis en ervaringen uit. Ook bespreken we beleidsplannen, verordeningen, voorlichtingsmateriaal en andere documenten en voorbeelden. Zo weet u als eerst wat er landelijk speelt.

schuldhulpverlener

Anders kijken
is meer bereiken

Programma

Het centrale thema voor de digitale platformbijeenkomst van dinsdag 10 oktober (10.00 – 12.00 uur): De verkorting van het minnelijke traject.  

Sprekers:

  • Karen Stoffels, NVVK, vanuit het perspectief en ervaring van het minnelijke traject.
  • Pauline de Wit – van Schie, bureau WSNP, licht de verkorting in de WSNP toe en de keuzes die nog voor liggen.

Leren van elkaar

De vorige keer gaven verschillende van jullie aan een overgangsperiode in te willen zetten.
Wie van jullie wil kort iets vertellen over de keuze voor wel of geen overgangsperiode? En zo ja, hoe dit er in jouw gemeente uitziet.

Aanvullend onderwerp

Heb je een aanvullend onderwerp, vragen of iets dat je graag met ons wilt delen, dan horen we het graag! Deze ideeën zijn al bij ons binnengekomen:

  • Hoe ga je om met het zonder voortraject doorsturen naar de Wsnp als er geen afloscapaciteit is?
  • Heb je de budgetcoaching/nazorg nu anders ingericht?

De

wordt gegeven door...

Karin van Nuland

Beleidsadviseur armoede en schuldhulp. Hard bezig om gemeenten schuldenvrij te maken.

Veelgestelde vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Als je je inschrijft via onze website, is je inschrijving definitief. Als je contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor je te reserveren. Je kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

Je kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. Je stuurt je annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in jouw plaats. Geef je de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

Een week voor de start van de training krijg je een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Nee, een inschrijving is persoonlijk en geeft alleen jou toegang tot het webinar. Dit zorgt ervoor dat alle deelnemers een optimale ervaring hebben.

Je ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als je een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvang je een certificaat aan het eind van de training als je aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we je dat zo snel mogelijk weten.

Als je je inschrijft kunt je eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met jouw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvang je een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij jou op locatie. Wij denken graag met je mee over het beste leertraject voor jouw organisatie. Neem contact met ons op om jouw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in jouw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Je ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heb je 3 werkdagen na je inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt je gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met je mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor je de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkel je praktische vaardigheden (houding en gedrag).

 

Via onze platforms kun je samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Ben je abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar je aan kunt deelnemen.

 

Wil je op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag ben je weer helemaal bij.

 

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met jouw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in jouw gemeente. Je kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat je de kennis kunt vertalen naar jouw dagelijkse werk.

Andere bekeken ook

Praktisch omgaan met privacy in het sociaal domein

Weet wat je mag delen: privacy in de praktijk.

Kwaliteitscoach

Basisopleiding van kwaliteitsmedewerker als controleur naar kwaliteitscoach

Wet banenafspraak

De Wet banenafspraak biedt kansen voor werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen, maar in de praktijk blijkt dat de doelgroep nog steeds moeilijk te plaatsen is. In deze training leer je hoe je de Wet banenafspraak succesvol kunt toepassen, met concrete tips om plaatsing te bevorderen en regionale verschillen te overbruggen.