Fraude in de Wmo, hoe voorkom je dit?

PGB-fraude in de Wmo: inleiding (deel 1)

Sinds 2007 kennen we het pgb in de Wmo. Het pgb is een geldbedrag, bedoeld om ondersteuning in te kopen. Voor veel mensen is dat pgb echt een uitkomst. Maar hoe ga je als gemeente om met fraude in de Wmo? Lees meer

PGB-fraude in de Wmo: beleid (deel 2)

Na een inleidende blog nu wat meer informatie over hoe je een goede basis kunt opbouwen om als gemeente te kunnen toetsen of een cliënt een pgb moet hebben of niet. En: of dat pgb goed besteed wordt of niet. Lees meer

PGB-fraude in de Wmo: verantwoording (deel 3)

Doel van een voorziening op grond van de Wmo 2015 of de Jeugdwet is dat de burger beter kan participeren en langer zichzelf kan redden. Dat kan op twee manieren: in natura of in de vorm van een pgb. Draagt verantwoording afleggen ertoe bij dat de cliënt krijgt waar de voorziening voor was bedoeld, namelijk het beter kunnen participeren in de samenleving en het langer of opnieuw op eigen benen kunnen staan? Lees meer

PGB-fraude in de Wmo: Wat kunnen we leren van de Wlz? (deel 4)

Het persoonsgebonden budget is ‘uitgevonden’ in de AWBZ. De toenmalige Wvg, de voorloper van de Wmo, kende geen pgb. In de Wmo heeft het pgb voor het eerst een officiële plek gekregen. De ervaring met het pgb en met fraude met het pgb is binnen de Wet langdurige zorg (ex AWBZ) dus aanzienlijk groter dan binnen de Wmo. Het is daarom goed om eens in de Wlz te kijken of wij daar dingen van kunnen leren. Lees meer

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”

Eén loket voor elke vraag: van het ‘wie’ naar het ‘hoe’

Ik loop al sinds 2004 mee in het sociaal domein. Het is de kunst om dan professioneel nieuwsgierig te blijven en met een open blik te kijken naar hoe we dingen doen zonder die als vanzelfsprekend te beschouwen. Juist door anders te kijken ontstaat ruimte voor verwondering en verwondering geeft ruimte voor verbetering. Een van die zaken waar ik me over verwonder is de vraag ‘wie moet iets oplossen’.

Kan een inburgeraar na 1,5 jaar nog van leerroute wisselen?

Gemeenten krijgen regelmatig te maken met inburgeraars voor wie de gekozen leerroute toch niet passend blijkt. Wat als die mismatch pas na 1,5 jaar aan het licht komt? In deze blog laten Renée van der Burg en mr. Petra Gerritsen zien welke ruimte gemeenten hebben om alsnog te schakelen.