Koersvast het nieuwe jaar in
In haar nieuwe blog stelt mr. Evelien Meester voor om twee zaken (radicaal?) anders te doen in 2023.
In haar nieuwe blog stelt mr. Evelien Meester voor om twee zaken (radicaal?) anders te doen in 2023.
Door Mr. Evelien Meester
Het patroon waarmee het mensbeeld wijzigt is redelijk consistent: Het maatschappelijk sentiment zit op het uiterste puntje van een continuum, dus óf met veel wantrouwen óf juist vol vertrouwen. Vindt er een incident plaats, dan duiken de media er bovenop, de politiek stelt vragen en het roer gaat radicaal om. Dat we leren van dingen die misgaan is heel mooi, de keerzijde is dat we vergeten oog te houden voor de zaken die wél goed gaan.
Door enkel op één incident te focussen gooien we het kind met het badwater weg. Mijn voorstel is om twee zaken (radicaal?) anders te doen in 2023.
Deze vraag klinkt als een open deur, maar toch stellen we hem in de praktijk te weinig. Daarvoor wil ik even teruggrijpen naar de ‘boodschappenaffaire’. Het kan niemand ontgaan zijn dat er iets is gebeurd met een uitkering, boodschappen en terugbetalen, maar weinig mensen weten wát precies. En daar zit een eerste pijnpunt wat mij betreft. Veel mensen hebben een behoorlijk stellige mening verkondigd over wat er is misgegaan in deze casus, maar slechts weinig mensen hebben de vraag gesteld wat er nu precies gebeurd is. De informatie in de media was te beperkt om op basis daarvan steekhoudende conclusies te kunnen trekken, dus de ontbrekende informatie hebben mensen voor zichzelf ingevuld. Dit gebeurt automatisch zonder dat we ons daar over het algemeen van bewust zijn. In de psychologie noemen ze dit de availability bias, dat wil zeggen dat we besluiten nemen (of meningen vormen) op basis van beschikbare informatie zonder ons af te vragen wat we níét weten. De ontbrekende informatie vullen we zelf aan, op basis van ons eigen referentiekader. In de praktijk kan dat heel ongelukkig uitpakken, omdat de informatie die we zelf aanvullen niet altijd correct is.
Als we weten wat er is gebeurd, zou de tweede vraag moeten zijn: ‘hoe komt dat, wat is de oorzaak’? Oftewel, tijd voor een goede probleemanalyse! Zoals gezegd is de informatie rondom de boodschappenaffaire te fragmentarisch om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dat kan ook niet anders, want de gemeente mag die informatie – terecht – niet delen in verband met de privacy van betrokkenen. Wat wel duidelijk is geworden, is de roep vanuit de samenleving om meer ruimte om elkaar te helpen. Die ruimte voelen mensen kennelijk niet, anders hadden ze de ontbrekende informatie niet op deze manier zelf ingevuld. Daar zit, gezien de vele reacties, het ervaren probleem en daarvoor moet een oplossing gezocht worden. Dat lukt alleen als we de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen. Om dit concreet te maken, naar aanleiding van de boodschappenaffaire wordt de Participatiewet gewijzigd waardoor giften vrijgelaten worden tot een bedrag van € 1.200 per jaar.
Mooie wijziging, maar dat lost dit specifieke probleem niet op. Ten eerste omdat giften – voor zover met de bijstand verenigbaar – al vrijgelaten werden op grond van de wet. De uitvoering van deze wettelijke bepaling was per gemeente en zelfs per medewerker verschillend op basis van dezelfde wettelijke bepaling. Het probleem zat dus niet in de wet, maar waar dan wel? In gemeentelijk beleid? In de werkinstructie? In de mensbeelden of rol- en taakopvatting? Dat is wel handig om te weten als je dit structureel wil oplossen.
De tweede reden dat deze wetswijziging het probleem niet oplost is dat hier naar het oordeel van de Centrale Raad (ECLI:NL:CRVB:2021:1918) geen sprake was van een gift, maar van een kostenbesparing. Het structureel ontvangen van boodschappen kan daarmee niet vrijgelaten worden als gift. Dus ook na de wetswijziging zou het besluit in dit concrete geval exact hetzelfde uitpakken.
Stel dat we nu weten wat er is gebeurd en wat precies de oorzaken zijn. Dan is helder waar we aan kunnen sleutelen om iets te veranderen. Dat kan snel en radicaal (revolutie!), of geleidelijk en in kleine stapjes (evolutie). Op dit moment is er een sterke roep om snel en radicaal te veranderen. Ik pleit voor geleidelijke verandering en wel om 3 redenen.
Het is een open deur, maar het zou zo fijn zijn als we bij een incident eerst een goede probleemanalyse maken om te achterhalen wat het probleem precies is en waar de oorzaak zit. Pas dan kunnen we een probleem echt oplossen. En als we dat helder hebben past ons enige bescheidenheid. Het is lastig om vooraf alle gevolgen van gewijzigd beleid of uitvoering goed te overzien, zeker als de wijziging groot is. Door in kleine stappen naar het gewenste resultaat toe te werken, kun je steeds reflecteren op de effecten die het gevolg zijn van de wijziging. Ook al bestaat het gevoel dat dit te lang duurt, steeds het roer radicaal omgooien en weer met een schone lei beginnen duurt op termijn nog langer. Als we ons echt willen ontwikkelen als sociaal domein, dan moeten we dat in kleine stapjes doen en blijven reflecteren. Dat verkleint meteen de kloof tussen bestuur en uitvoering en brengt de beoogde doelen van beleid en praktijk dichter bij elkaar. Daarbij kom ik op de wijze woorden van Tjeenk Willink: We moeten groter denken, kleiner doen.
Stimulansz ondersteunt gemeenten om ook in 2023 koersvast werk te maken van de grote opgaven in het sociaal domein. De volgende diensten van Stimulansz kunnen u hierbij helpen: