Opleiding

Inkomensconsulent

Til je rol als inkomensconsulent naar een hoger niveau door niet alleen te weten wat mag maar ook wat werkt.

De Participatiewet is volop in beweging, met als nieuwste ontwikkeling de Participatiewet in Balans (PiB). In deze meerdaagse opleiding leer je hoe je met een brede blik, een stevige juridische basis en professionele nieuwsgierigheid inwoners kunt ondersteunen en versterken. Deze opleiding is ontwikkeld voor (startende) inkomensconsulenten die werken binnen het sociaal domein. Ook ervaren professionals die hun kennis willen actualiseren of verbreden, zijn van harte welkom.

Start van de opleiding

Maandag,
10 november 2025
9:30 - 16:30

Pagina delen op socials

Wat levert deze opleiding je op?

Na het volgen van deze opleiding: 

  • begrijp je de kernwaarden van de Participatiewet en de beweging naar de Participatiewet in Balans; 
  • kun je aanvragen en mutaties juridisch juist beoordelen en zorgvuldig rapporteren; 
  • herken je het belang van professionele nieuwsgierigheid en integraal werken; 
  • weet je hoe je het doenvermogen van inwoners meeneemt in je beoordeling; 
  • ben je beter toegerust om beschikkingen te schrijven die helder en begrijpelijk zijn; 
  • heb je kennis van relevante thema’s zoals bijzondere bijstand, minimaregelingen, handhaving, re-integratie en vroegsignalering.

Voor wie?

Deze opleiding is geschikt voor:

  • inkomensconsulenten, klantmanagers inkomen.

Hoe ziet de opleiding eruit?

  • De opleiding bestaat uit 5 lesdagen, 1 webinar en 1 afsluitend dagdeel; 
  • tussen de opleidingsdagen door volg je e-learnings ter voorbereiding en werk je aan praktijkgerichte opdrachten via de digitale leeromgeving Curieusz; 
  • reken op een voorbereidingstijd van gemiddeld 1,5 tot 2 uur per opleidingsdag. 
blog card header

Vragen of advies nodig?

Silke van Alphen helpt je graag verder.

Dit ga je leren

Tijdens de opleiding tot consulent inkomen leer je hoe je inwoners op een rechtvaardige en menselijke manier ondersteunt bij inkomensvragen. We behandelen de volledige breedte van het vak: van aanvragen en mutaties tot bijzondere bijstand en re-integratie. Je leert integraal kijken, signalen herkennen en zorgvuldig rapporteren en beschikken. Ook ontwikkel je een professionele basishouding waarbij doenvermogen, psychologische basisbehoeften en nieuwsgierigheid centraal staan. Aan het einde van de opleiding ben je toegerust om met actuele kennis en zelfvertrouwen inwoners verder te helpen binnen de kaders van de wet en met oog voor de menselijke maat. 

Bij een minimale aanwezigheid van 80% en het voltooien van de huiswerkopdrachten, ontvang je een certificaat van deelname.

Vrouw achter bureau op kantoor

Anders kijken
is meer bereiken

Hoe ziet het programma eruit?

De opleiding bestaat uit vijf volledige lesdagen en een afsluitend dagdeel. Elke dag heeft een eigen thema waarin kennis, vaardigheden en houding centraal staan. Daarnaast werk je aan huiswerkopdrachten via ons online leerplatform Curieusz, zodat theorie en praktijk naadloos op elkaar aansluiten.

Je leert de geschiedenis en grondwaarden van de wet, de omgekeerde toets en de omslag naar de Participatiewet in Balans. Ook behandelen we belangrijke juridische begrippen en artikelen, en krijg je inzicht in de aanvraag en krijg je inzicht in de aanvraag en de optimale volgorde om deze tot een juist en goed gemotiveerd besluit te brengen.  

We oefenen met casussen, bespreken het doenvermogen, voorliggende voorzieningen en informatieverzameling. Je leert de sociale kaart gebruiken en ontwikkelt een integrale blik op aanvragen. 

Wat doe je bij veranderingen? Hoe rapporteer je zorgvuldig en besluit je helder? Deze dag verdiepen we ons in mutaties, caseloadbeheer, rapporteren en beschikkingen schrijven. 

Je verdiept je in bijzondere bijstand, de individuele studietoeslag, armoedebeleid en minimaregelingen. Ook verkennen we de psychologische basisbehoeften en het belang van vroegsignalering.

Deze dag staat in het teken van handhaving, boetes, verhaal en terugvordering. ’s Middags richten we ons op werk en re-integratie en de samenhang met inkomen.

We ronden af met een blik op wetswijzigingen, bespreken de toetsresultaten en behandelen praktijkvragen. Ook werken we een casus gezamenlijk uit. We sluiten gezellig af met een lekkere lunch.

Waar en wanneer kan je meedoen?

Starten op ma 10 november 2025, Utrecht

+ Bekijk dagen en locatie – Verberg dagen en locatie
Aanmelden

Lesdagen & Tijden

  • Maandag, 10 november 2025
    09:30 – 16:30
  • Dinsdag, 18 november 2025
    09:30 – 16:30
  • Dinsdag, 2 december 2025
    09:30 – 16:30
  • Dinsdag, 9 december 2025
    14:00 – 16:00
  • Dinsdag, 13 januari 2026
    09:30 – 16:30
  • Maandag, 26 januari 2026
    09:30 – 16:30
  • Dinsdag, 3 februari 2026
    09:30 – 12:30
  • Maandag, 12 mei 2025
    10:00 – 12:00

Locatie

Je bent van harte welkom bij:

NDC Den Hommel 
Kennedylaan 9 
3533 KH Utrecht


Het webinar op 9 dec en de terugkomdag op 12 mei vinden online plaats.

De

  

wordt gegeven door...

Silke van Alphen

Opleidingsadviseur en trainer, gespecialiseerd in gedrag en gesprekstechniek.

Francis Bouwens

Redacteur voor kennisbank Inzicht Sociaal Domein.

Mr. Petra Gerritsen

Expert Participatiewet, ervaren jurist in het sociaal zekerheidsrecht en expert Wet inburgering 2021

Mr. Mark Husen

Juridisch adviseur sociaal zekerheidsrecht op het gebied van naleving en privacy en de Participatiewet in het algemeen.

Eva Labrujère

Juridisch redacteur Participatiewet

Tom Mushota

Trainer en opleidingsadviseur. Gespecialiseerd in de doelmatigheid in de Participatiewet, de nieuwe Wet inburgering 2021 en complexe casuïstiek.

Veelgestelde vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Als je je inschrijft via onze website, is je inschrijving definitief. Als je contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor je te reserveren. Je kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

Je kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. Je stuurt je annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in jouw plaats. Geef je de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

Een week voor de start van de training krijg je een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Nee, een inschrijving is persoonlijk en geeft alleen jou toegang tot het webinar. Dit zorgt ervoor dat alle deelnemers een optimale ervaring hebben.

Je ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als je een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvang je een certificaat aan het eind van de training als je aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we je dat zo snel mogelijk weten.

Als je je inschrijft kunt je eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met jouw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvang je een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij jou op locatie. Wij denken graag met je mee over het beste leertraject voor jouw organisatie. Neem contact met ons op om jouw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in jouw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Je ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heb je 3 werkdagen na je inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt je gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met je mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor je de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkel je praktische vaardigheden (houding en gedrag).

 

Via onze platforms kun je samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Ben je abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar je aan kunt deelnemen.

 

Wil je op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag ben je weer helemaal bij.

 

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met jouw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in jouw gemeente. Je kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat je de kennis kunt vertalen naar jouw dagelijkse werk.

Andere bekeken ook

Verdieping in het Bbz

Word de specialist in het Bbz en bied ondernemers een nieuwe kans met maatwerk en zekerheid.

Re-integratie in de Participatiewet (basis)

Leer de juiste re-integratie-instrumenten inzetten en begeleid inwoners naar een duurzame uitstroom naar werk.

Interne Controle (IC) en Kwaliteitszorg

Versterk de kwaliteit van je organisatie: leer interne controle effectief inzetten en verbeter je processen.